رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بروز و شیوع بیماری پوکی استخوان در سالمندان بیشتر است و ۴۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، افشین استوار روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پیشگیری از پوکی استخوان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: ۲۹ مهر ماه روز جهانی پوکی استخوان است. به همین دلیل وزارت بهداشت با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام به برگزاری یک پویش ملی با شعار «پیشگیری از پوکی استخوان با تشخیص به موقع» کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور مجری این پویش هستند.

وی ادامه داد: جمعیت کشور رو به سالمندی است و بیماری‌هایی که در این دوران بیشتر بروز پیدا می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. پوکی استخوان با افزایش خطر شکستگی استخوان مشخص می‌شود. این بیماری تقریبا علامتی ندارد و وقتی شناسایی می‌شود که شکستگی اتفاق افتاده باشد. شکستگی لگن به تنهایی از همه سرطان‌های مختص زنان بروز بیشتری دارد و مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن نیز بسیار بالاست و ۲۰ تا ۵۰ درصد این افراد در سال اول بعد از شکستگی لگن، فوت می‌کنند.

استوار بیان کرد: به همین دلیل بسیار مهم است که پوکی استخوان را به موقع تشخیص داده و از بروز شکستگی ناشی از آن با درمان به موقع جلوگیری کنیم. از هر چهار خانم مبتلا به پوکی استخوان، سه نفر از بیماری خود اطلاع ندارند و بنابراین تشخیص به موقع اهمیت دارد. در این پویش قرار است خانم‌های بالای ۵۰ سال را آگاه کنیم که برای تشخیص به موقع مراجعه کرده و سپس درمان مناسب را دریافت کنند تا از شکستگی جلوگیری شود.

شیوع پوکی استخوان در دوران کرونا

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در زمان اپیدمی کووید ۱۹ برخی عوامل خطر پوکی استخوان شایع‌تر شده است. عواملی مثل کم تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف سیگار و الکل از عوامل مهم پوکی استخوان هستند که باید با اقدام به موقع و آگاه کردن جامعه، احتمال این بیماری را کم کنیم.

عوامل خطر برای پوکی استخوان

استوار گفت: عوامل خطری مثل تغذیه نامناسب و مصرف ناکافی کلسیم و «ویتامین D» از جمله این موارد هستند. کم تحرکی نیز در این زمینه تاثیر دارد. مصرف سیگار و الکل نیز از مهم‌ترین عوامل خطر بروز پوکی استخوان هستند و هرچه بیشتر شود، شیوع پوکی استخوان نیز افزایش خواهد یافت و سن ابتلا نیز کمتر می‌شود. البته مطالعه‌ای که نشان بدهد سن بروز پوکی استخوان کاهش یافته در حال حاضر وجود ندارد.

وی افزود: تشخیص به موقع کمبود ویتامین D به خصوص در خانم‌های بالای ۵۰ سال بسیار اهمیت دارد و اگر این ویتامین در بدن افراد کم باشد، با اقدام مناسب می‌توان آن را جبران کرد تا از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرد.

تشخیص به موقع پوکی استخوان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: انجام آزمایش پوکی استخوان تحت پوشش بیمه قرار دارد و هیچ وقت رایگان نبوده است. یکی از مشکلات این است که مردم آگاهی کافی برای مراجعه و تشخیص به موقع ندارند. خانم‌های بالای ۵۰ سال باید به این منظور به پزشک مراجعه کنند. اگر پوکی استخوان برای بیمار مشخص شود، سه چهارم این افراد درمان خود را قطع می‌کنند. در حالی که درمان پوکی استخوان طولانی مدت است و باید پای بندی به درمان وجود داشته باشد.

تاثیر کورتن بر ابتلا به پوکی استخوان در بیماران کرونایی

استوار در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیر کورتن بر ابتلا به پوکی استخوان در بیماران کرونایی اظهار کرد: یکی از انواع پوکی استخوان، پوکی استخوان ثانویه است که گاهی به دلیل بیماری‌هایی مثل سرطان یا دریافت داروهای مشخصی اتفاق می‌افتد که یکی از این داروها، کورتن‌ها هستند. در مورد بیماران مبتلا به کرونا نیز این خطر وجود دارد که مصرف کورتن بتواند در نهایت باعث شیوع پوکی استخوان شود. البته مصرف کورتن در بیماران مبتلا به کرونا محدود است.