رمان «جواهر مصری» عنوان نخستین کتاب سعیده ملایی است که از امروز راهی بازار کتاب شده است. ‌او در این اثر داستان یکی از زنان سرشناس تاریخ اسلام را که جزو خانواده سلطنتی بود، روایت کرده است.

به گزارش مشرق،‌ رمان «جواهر مصری» زندگی و رشد معنوی همسر فرعون را به قلم سعیده ملّایی روایت می‌کند.

ملایی که این رمان نخستین اثرش شمرده می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: این کتاب یک رمان تاریخی است. در واقع بازآفرینی تاریخ در قالب داستان شمرده می‌شود.

این نویسنده جوان با بیان اینکه علاوه بر کتاب‌های تاریخی فارسی کتاب‌های تاریخی عربی را هم مطالعه کرده است، گفت: به این دلیل که در این ماجرا نوع نگاه‌های متفاوتی وجود داشت از این رو کتاب‌های عربی را هم خواندم و برای پیوند حوادث و موقعیت‌ها از شخصیت‌ها و ماجراهای خیالی تا حدودی بهره بردم؛ چون اساس داستان را خیال تشکیل می‌دهد.

2911898

نویسنده «جواهر مصری» تاکید کرد: صرفاً مقید به استفاده از کتاب‌ها به زبان فارسی نبودم و برای نگارش از ۷۰ درصد کتاب‌های موجود عربی بهره بردم و هرآنچه را مورخین عرب در این راستا تالیف کرده بودند، بررسی کردم.

وی با بیان اینکه تالیف کتاب سه تا چهار ماه طول کشید، افزود: البته چند سال تحقیق و پژوهش برای آغاز تالیف داشتم و تلاش کردم کم‌کم تمام موارد را در کنار هم حفظ کنم.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان «شهید» در خاندان سلطنتی کمی شاید برای خواننده عجیب باشد، توضیح داد: داستان درباره یکی از زنان سرشناس در تاریخ اسلام است که جزو خانواده سلطنتی بود، اما با انتخاب درست مسیرش را متفاوت رقم زد و شهید شد.

ملایی اضافه کرد: در طول تاریخ، زنان با فضیلت بسیاری بودند که داستان زندگی آنها الگوی انگیزشی در همه دوران‌هاست. آسیه همسر فرعون و مادرخوانده حضرت موسی (ع) یکی از این بانوان شهیر و والامقام است. او در دستگاه سلطنتی فرعون روح خود را پاک نگه داشت و به مقامات بالای معنوی دست یافت. زندگی‌اش سراسر آموزنده و پرفراز و نشیب است. وی در اواخر عمر تحت تاثیر بانو «صیّانه» آرایشگر دختر فرعون قرار گرفت و در نهایت با مقام شهادت در راه توحید از دنیا رفت.

این نویسنده اضافه کرد: «جواهر مصری» مروری بر زندگی و مسیر رشد و فداکاری بانو «آسیه» و همچنین گذری بر سرنوشت بانو «صیّانه» در راه یکتاپرستی است که در ۱۷۶ صفحه از امروز از طرف انتشارات جمکران روانه بازار کتاب شده است.

گفتنی است بانو«صیّانه» یکتاپرست و مقاومی بی‌نظیر در برابر کفر بود و چنان مقامی داشت که در روایات از وی به عنوان یکی از بانوان برگزیده و رجعت‌کننده در زمان ظهور امام زمان (عج) یاد شده است.