کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر منتشر کرد: اندیشکده بروکینگز طی گزارشی تحلیلی و آماری به ارزیابی نقش‌آفرینی زنان در کابینه رؤسای جمهور ایالات متحده از 1981 تا 2017 پرداخته است. با وجود تمرکز این گزارش بر این بازه زمانی، اولین مورد حضور زنان در کابینه مربوط به آن‌ویتون بوده که در سال 1957 به عنوان دبیر مطبوعاتی دوایت آیزنهاور مشغول به کار شد. این روند تا زمان حاضر نیز ادامه داشته و به دست‌یابی کاندولیزا رایس به سمت به مشاور امنیت ملی، هیلاری کلینتون به سمت وزیر خارجه و جینا هاسپل به سمت ریاست سیا رسیده است. ارزیابی تعداد زنان در دفتر اجرایی رییس‌جمهور طی 6 دولت اخیر نشان می‌دهد:

 از ریگان تا اوباما روندی افزایشی حاکم بوده و حضور زنان از 5 درصد به 34 درصد رسیده ولی در دولت ترامپ به 23 درصد کاهش یافته است.

 از مجموع 81 نفر طی 6 دولت، 16 نفر در رده‌های بالای تصمیم‌گیری حضور داشته‌اند که 20 درصد مجموع افراد در این رده را تشکیل می‌دهند.

 از 81 نفر، 19 نفر در حوزه سیاستگذاری، 12 نفر در حوزه روابط عمومی، 9 نفر در وزارت‌خانه‌ها و امور اجرایی، 9 نفر در حوزه برنامه‌وبودجه و 7 نفر در شورای امنیت ملی بوده‌اند.

 از مجموع این افراد، 43 درصد از طریق مشاغل دولتی در ایالت‌ها یا دولت فدرال و باقی از طریق مشاغل خصوصی یا کارزارهای سیاسی و عضویت در احزاب، مسیر ارتقا به دفتر رییس‌جمهوری را پیموده‌اند.

 نکته دیگر اینکه 58 درصد زنان در کمپین‌های انتخاباتی رییس‌جمهور وقت حضور داشته‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این مسیر در تقویت جایگاه فردی آنان است.

 برخلاف ادعاهای دولت آمریکا در حمایت از حقوق زنان، نسبت حضور کمّی و کیفی زنان نشان‌دهنده جایگاه حاشیه ‌ای آنان است و جز موارد معدودی مانند هیلاری کلینتون که او نیز از رانت بانوی ‌اولی به شهرت رسید، سهم آنان در مدیریت عالی دولت بسیار کمتر از مردان بوده است. این مسأله به‌ویژه در دولت ‌های جمهوری‌خواه بیش از دولت‌های دموکرات‌ نمود دارد.

منبع : مشرق