1399072012431769021413434

کتاب «زنان» نوشته ادواردو گالئانو با ترجمه سمانه میلانی از سوی انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.

گالئانو را می‌توان از نویسندگان برجسته و تأثیرگذار معاصر برشمرد. او با الهام از مبارزات رهبران آزادی‌خواه و دانشجویان و پیروان آنان، که برای برپایی حکومتی عدالت‌محور می‌جنگیدند، در مسیر بهبود اوضاع امریکای لاتین گام‌ها برداشت و بسیار کوشید و همواره با امید، به آینده‌ای دور از استعمار اقتصادی و حاکمیت غربی می‌نگریست.

کتاب زنان از آخرین نگاشته‌ها و ثمره پژوهش‌های این روشنفکر است که با محوریت موضوع زنان در سال 2015 به‌چاپ رسید. گالئانو با قلمی نافذ و ادراکی شگرف از فلسفه و قانون و مذهب، تلنگری به کالبد بی‌جان انسانیت می‌زند و با پارادوکسی کنایه‌وار و گذرا، حماقت‌های بشر در طول تاریخ را به‌سخره می‌گیرد. او می‌کوشد حلقه گمشده‌ای را در زنجیه روایات مبارزات، فداکاری‌ها، محکومیت‌ها و دستاوردهای زنان در مناطق متفاوت جهان جست‌وجو کند؛ زنانی عمدتاً از اروپا و امریکا که در طول تاریخ بشریت با وجود تبعیضات و موانع و مشقات زمانه خود، همواره در مسیر مخالف این رودخانه حرکت کرده‌اند.

زنانی که برای دستیابی به رویاها و باورهایشان زندگی کردند و جنگیدند. گالئانو نویسنده‌ای متعهد است که به شیوۀ روایتگری، جانب امانت را نگاه می‌دارد. او هوشمندانه با اشاراتی گذرا به وقایع و حوادث تاریخی و آمیختن چاشنی طنز به آن، ولو تلخ و گزنده، مطلبی را بیان می‌کند و می‌گذرد و بدین طریق، خواننده را به تفکر وامی‌دارد.

نویسنده در اثر حاضر داستان‌های فراوانی را از پرستاران، هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران، شاعران، دانشمندان، سیاستمداران، ورزشکاران، عالمان دینی، قدیسان، اساطیر و ایزدبانوان، آزادگان و بردگان، زنان نامرئی و مرئی به‌تصویر می‌کشد؛ داستان‌هایی مستند و حقیقی.

مترجم در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: بی‌تردید زنان در پیدایش و شکل‌گیری بسیاری از نظریات و مکاتب فلسفی و ادبی و هنری، درهم‌پیچاندن طومار حکومت‌ها، برپایی و تقویت شورش‌ها و جنگ‌ها، اکتشافات و پژوهش‌های علمی بسیار کوشیده‌اند‌ و نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند. زنانی که همواره به‌حکم زن‌بودن، نامشان در لابه‌لای سطور تاریخ گم و ناشناس باقیمانده است یا همواره باید در سایه و حمایت نامی مردانه، قد علم می‌کردند... اما چه بسا زنان بزرگ و روشنفکری که در این راه جان خود را از دست داده‌اند. حال امروز زنده‌نگاه‌داشتن یاد و نامشان بر عهده ماست. از این رو، تصمیم گرفتم این اثر گران‌قدر را، که در آن سراسر از زنان بزرگ تاریخ گفته شده است، به زبان فارسی ترجمه کنم.»

کتاب زنان توسط سمانه میلانی تبریزی ترجمه و در 243 صفحه و با قیمت 38هزار تومان روانه بازار نشر شده است.