به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی روز چهارشنبه 5 شهریورماه در وزارت کشور برگزار شد.

تاثیر بحران کرونا بر همه‌ی ابعاد زندگی جوامع

رستم وندی در ابتدای این نشست گفت: با پدیدیه ای مواجه هستیم که اگر اسمش را ابر بحران بگذاریم توصیف بهتری باشد این ابر بحران گسترده بر همه‌ی ابعاد زندگی جوامع تاثیر می گذارد و ما هم تحت تاثیر این آثار هستیم.

او افزود: برخی از کارشناسان امور اجتماعی می گویند ما وارد یک عصر ناشناختگی، غافل گیری و عدم ثبات شدیم و شهروندان مجبور هستند هر لحظه خودشان را با شرایط جدیدی سازگار کنند.

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: در 6 ماهه اخیر مطالعات فراوانی در مورد پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا در جهان و ایران منتشر شده. شاید بتوان گفت در دو حوزه اصلی سبک زندگی و مدیریت عمومی کشور و جامعه باید پیامدهای کرونا را بررسی کرد.

کرونا 3 میلیون فرصت شغلی را در ایران از بین برد

معاون وزیر کشور عنوان کرد: گفته می شود حداقل در کشور ما 3 میلیون فرصت شغلی از دست خواهد رفت و رکورد تورم زوال کسب و کارهای کوچک معیشت و اقتصاد خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

او بیان کرد: صاحب نظران معتقدند بین 5 تا 10 درصد اشتغال ها کوچک تر خواهند شد که روی خانواده ها فشار وارد می‌شود.

رستم وندی تصریح کرد: اختلال ارتباطی، سلب آزادی‌های عمومی، سفر کردن، بروز کمتر عواطف و احساسات، بروز احساساتی مثل درد و رنج اضطراب افسردگی نبود نشاط و... عوارض کلان و اجتماعی کرونا است.

ایران علاوه بر کرونا فشار تحریم ها را نیز متحمل شده است

او افزود: جامعه ایرانی تنها با این مشکل مواجه نیست. جامعه ایرانی علاوه بر فشارهایی که از ناحیه کرونا تحمل می کند، از سال های گذشته فشارهای تحریم را هم تحمل می کند و کمتر جامعه ای به طور همزمان تحت چنین فشارهایی است.

معاون وزیر کشور بیان کرد: فشار سوم که بر جامعه ایرانی تحمیل می شود فشارهایی که در سال های گذشته بوده مانند بلاهایی طبیعی که بین 10 کشور جهان به جهت تعداد بالاهای طبیعی هستیم.

او افزود: در دو سه سال گذشته زلزله کرمانشاه، سیل سال 98 که 5 استان را مستقیم درگیر کرد و 19 استان هم تحت تاثیر خود قرار داد و خسارت زیادی را وارد کرد.

لنگر دین و خانواده ما را از فروپاشی نجات می دهد

رستم وندی تصریح کرد: به نظر من در هر جامعه ای اگر این اتفاقات می افتاد آن جامعه دچار فروپاشی می شد اما به دلیل لنگرگاه های باثباتی که هست ما همچنان مقاومت کردیم مانند لنگر دین، خانواده که باعث شده دربرابر فشارها مقاومت کنیم.

رستم وندی اظهار کرد: 6 ماه اخیر نهایت همراهی و همکاری در جامعه ایرانی دیده می شود. خیلی ها فکر می کردند جرائم اجتماعی به شدت افزایش پیدا کند اما اینگونه نبود و جامعه ما از خود تاب آوری نشان داد.

کاهش 11 درصدی ازدواج نسبت به سال گذشته

معاون وزیر کشور تصریح کرد: در عناوینی مثل شرارت، جرائم مالی و اقتصادی، رایانه ای فرار از خانه، طلاق و حتی خودکشی نسبت به سال گذشته کاهش آمار داریم.

رستم وندی عنوان کرد: در سه ماهه اول سال 99 در مقایسه با سال قبل 8 درصد کاهش طلاق داشتیم البته ازدواج هم 11.5 درصد کاهش داشته اما 3 سال به طور مستمر در حال رخ دادن است.

او گفت: از اسفند 98 تا خرداد 99 حدود 14.7 کاهش داشتیم که وزارت بهداشت اعلام کرده است و باید از پزشکی قانونی تاییدیه بگیریم.

افزایش اعتماد مردم

رئیس امور اجتماعی ادامه داد: در حوزه اعتماد عمومی شاهد افزایش اعتماد مردم به امور اجرایی و آمار دولتی بودیم و ظرف 6 ماهه گذشته اعتماد مردم افزایش یافت.

او با اشاره به افزایش اعتماد مردم به نظام گفت: در حوزه همدلی و مشارکت مردم با سیاست های نظام بیش از 83 درصد مردم در ترازهای مختلف این 6 ماهه با سیاست های نظام از خود همراهی نشان دادند.

رستم وندی عنوان کرد: افزایش جرم سرقت هم در مقایسه با سال قبل کمتر بوده است و این باعث قوت نظام می شود.

رستم وندی تصریح کرد: رصد و دیده بانی، سیاست گذاری، هماهنگ سازی اقدامات و مداخلات اجتماعی در کشور وظیفه ماست اما اموری مانند جمع آوری متکدیان، کارتن خواب ها و.... در حوزه ما نیست اما تلاش می کنم با کمک به دستگاه ها به بهترین نتیجه را از دستگاه ها بگیریم.

 قرار گرفتن مسئله آسیب های اجتماعی در صدر برنامه ریزی های دولت یازدهم

او افزود: از سال 95 یک تقسیم کار اجتماعی در کشور به وجود آمده و دولت یازدهم مسئله آسیب های اجتماعی در صدر برنامه ریزی کشور قرار گرفت و تا حالا چنین شفافیتی وجود نداشته است و نهاد مرجعی به عنوان سازمان امور اجتماعی نداشتیم و این سازمان محصول دولت دوازدهم است.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: ما باید یک ریشه یابی درست از آسیب های اجتماعی داشته باشیم تا به گونه ای نباشد که با تحلیل های اشتباه نتایج اشتباهی به دست آوریم.

حاشیه نشینی حاصل توزیع نامتوازن خدمات

او تصریح کرد: جمعیت، مهاجرت وشهرنشینی از نکات قابل توجه است. توزیع نامتوازن خدمات در کشور باعث شده اکثر جمعیت در پهنه غربی کشور زندگی کنند.این تمرکز جمعیت باعث بروز مشکلات بسیاری  شده است به طور مثال تهران که 17 درصد جمعیت کشور در آن زندگی می کنند پس  مهاجرت صورت گرفته باعث تمرکز جمعیت و بروز مشکلات شده است.

رستم وندی با اشاره به جابجایی مردم بخاطر اشتغال و سکونت بیان کرد: جابجایی مردم باعث ایجاد حاشیه نشینی شده و حدود 11 میلیون نفر در سکونتگاه غیررسمی ساکن هستند و 8 درصد در بافت فرسوده زندگی می کنند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: از سال 93 سیاست های کلان جمعیت تشکیل دادیم اما نتوانستیم به اهداف جمعیتی دست پیدا کنیم.

از بین جرائم سرقت و مواد مخدر در رتبه اول قرار دارند

رستم وندی عنوان کرد: از بین جرائم سرقت و مواد مخدر در رتبه اول قرار دارند، جرائم علیه اشخاص یعنی ضرب و جرح و توهین، مفاسد اخلاقی و جرائم مالی و قاچاق از دیگر جرائم هستند.

او افزود: جمعیت کیفری کشور کاهش پیدا کرده است و در سال  98 حدود 479 هزار نفر ورودی زندان داشتیم یعنی 14 درصد پرونده های کیفری کاهش پیدا کرده است

کاهش آمار نزاع فردی و جمعی در کشور

معاون وزیر کشور تصریح کرد: در یک دهه گذشته آمار نزاع فردی و جمعی کاهشی بوده است و آمار قتل ها در کشور تحت  کنترل بوده به طوری که سال 90 حدود 2400 مورد قتل 2373 مورد رسید که نشان می دهد قتل هم کنترل شده است.

او افزود: سرقت افزایش پیدا کرده است و 43 درصد ویژه وسایل نقلیه هستند و 27 درصد اماکن هستند و 10 درصد هم کیف قاپی است که سرق را تشکیل می دهد و متاسفانه روند افزایشی داشته است.

رستم وندی بیان کرد: خودکشی با شیب ملایم افزایشی بوده و ما سال 90 حدود 4.6 به ازای هر 100 هزار نفر اما سال 98 به 1.6 افزایش پیدا کرده است.

آمار دقیقی از کودکان کار در کشور نداریم

رستم وندی درخصوص کودکان کار گفت: آمار دقیقی از کودکان کار در کشور نداریم چون فرهنگ سنتی ما اینگونه بوده بچه ها دوست دارند به همراه پدر و مادر سرکار بروند یا حتی به آنها کمک کنند به همین دلیل آمار و ارقام کودکان کار و خیابانی مستند نیست و قابل اعتماد نیستند.

کودکان کار در تور قاچاق انسان

او افزود: براساس طرح های ساماندهی کودکان خیابانی گفته می شود حدود دو سوم این کودکان در شهر تهران اتباع خارجی هستند.

رستم وندی بیان کرد: برخی از آنها حتی پدر و مادر ندارند و در تور قاچاق انسان افتادند. وقتی ساماندهی کودکان کار شروع شد تبلیغ کردیم مردم به آنها کمک نکنند تا سازمان ها آنها را جمع آوری کنند زیرا همین کمک ها باعث می‌شود کودکان درآمد کلان داشته باشند و از این کار جدا نشوند.

علت شکست در مبارزه با اعتیاد

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص علت شکست در مبارزه با اعتیاد گفت:  اعتیاد یک آسیبی است که در دنیا روبه گسترش است به گونه ای که ظرف دهه گذشته  30 درصد به تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر افزوده شده است.

او افزود: کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در مثلت موادمخدر واقع شده به همین دلیل مواد مخدر در کشور زیاد است برای مثال سالانه 9 هزار تن تریاک در افغانستان تولید می شود.

رستم وندی عنوان کرد: بنابراین باتوجه به وضعیت جهانی و موقعیت جغرافیایی باید تلاش کنیم میزان تقاضا درکشورمان پایین بیاید.

تلاش برای کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در کشور

معاون وزیر کشور بیان کرد: برای کاهش تقاضا صحبت هایی درمورد انسداد مرزی شد اما چون شبکه های مواد مخدر چندگام در وارد کردن مواد جلوتر هستند خیلی موفق نشدیم  لذا بحث ورود مواد مخدر وجود دارد و تنها راهی که می شود به آن امید بست، کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر در کشور است.

رستم وندی اظهار کرد: برای کاهش تقاضا راهکارهایی وجود دارد در ایستگاه اول ما سرمایه گذاری نکردیم یعنی در وهله اول مصرف دخانیات را در کشور کنترل نکردیم مورد بعدی اینکه اگر می‌توانستم فشارهای اقتصادی را کاهش دهیم جلوی بخشی از افراد که میل به مصرف مواد مخدر دارند گرفته می شد چون برخی از افراد به دلیل استرس سمت مواد مخدر می روند.

کنترل مواد مخدر با گسترش ورزش و هنر

او تصریح کرد: بخشی از جوانان هم به دلیل کنجکاوی و لذت طلبی به سمت مصرف مواد مخدر می روند بنابراین اگر می توانستیم جایگزین هایی مانند ورزش، هنر و... را گسترش دهیم مصرف مواد مخدر کنترل می شد.

رستم وندی عنوان کرد: مردم ما 27 درصد نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر دارند بنابراین رسانه های ما نقش مهمی در تغییر نگرش مردم دارند به طور مثال تصور می کنند اگر تریاک بکشند آرامش پیدا می کنند، امراض برطرف می‌شود یا اگر هروئین مصرف کند انرژی می گیرند یا برای لاغری شیشه مصرف می کنند.

رستم وندی گفت: اگر میل مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند، انسداد مرزی ایجاد شود تغییر نگرش رخ دهد حتما می توانیم در زمینه مبارزه با موادمخدر موفق باشیم.

کاهش طلاق ظرف دوسال اخیر

معاون وزیر کشور تصریح کرد: ظرف دوسال اخیر در حوزه طلاق با کاهش مواجه بودیم و این میتواند نتیجه هم اقداماتی باشد که در 4 سال اخیر در حوزه خانواده صورت گرفته است.

او افزود: سال 98 حدود 174 هزار و 831 طلاق داشتیم و نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است.

رستم وندی گفت: در گذشته طلاق به ازای هر 1000 زن متاهل 8.6 بود اما الان به 7.9 طلاق رسیده است و روند کاهشی نشان می دهد.

او بیان کرد: پرونده های طلاق توافقی 144 هزار رسیده است و 20 هزار پرونده کاهش داشته است.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: 139 هزار پرونده مهریه داشتیم اما سال 98 حدود 90 هزار است و اینزنشان میدهد ما در حوزه خانواده موثر عمل کردیم.

افزایش خشونت های خانگی و همسر آزاری

او افزود: میانگین مدت زندگی ظرف 6 سال گذشته در کشور افزایش پیدا کرده است.

رستم وندی گفت: سال 92 میانگین دوام زندگی حدود 7.3 بود اما در سال 98 به 9.2 افزایش پیدا کرده و نزدیک دوسال دوام زندگی افزایش گیدا کرده یعنی دوسال دیرتر طلاق می‌گیرند.

رئیس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: خشونت خانگی شامل همسر آزاری رو به افزایش است و این نگران کننده است و باید اقداماتی صورت بگیرد.

خبرنگار: الهام مرادی