مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، جدول زمانی مبهمی را برای "توزیع گسترده" واکسن در ایالات متحده ترسیم کرد و گفت که واکسن ویروس کرونا تقریبا تا قبل از نیمه سال آینده، برای اغلب مردم آمریکا در دسترس نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مقابل کمیته تخصیص بودجه سنا گفت:‌ اگر از من می‌پرسید که واکسن چه وقت برای عموم مردم آمریکا در دسترس خواهد بود تا بتوانیم آغاز کنیم … دوباره به زندگی عادی برگردیم، به نظر من باید احتمالا به سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۱ فکر کنیم.

ردفیلد گفت که واکسن موثر باید زمانی بین نوامبر و دسامبر (بین آبان تا دی ماه) امسال آماده باشد اما میزان آن بسیار محدود خواهد بود و واکسن باید برای گروه‌های سنی آسیب‌پذیر و نیز افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، اولویت بندی شود.

پیش‌بینی مدیر این نهاد مشابه جدول زمانی‌ای است که پیشتر دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد ایالات متحده در بیماری‌های عفونی، تخمین زده بود و در تقابل با ادعاهای دولت ترامپ در روزهای اخیر درباره واکسن کووید۱۹ است. 

پال مانسو، معاون ستاد سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده نیز در هفته جاری در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که پیش‌بینی می‌کند هر شهروند آمریکا بتواند تا پایان مارس ۲۰۲۱ واکسن بزند. 

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در گفت و گو با شبکه خبری ای‌بی‌سی مدعی شد که پیش‌بینی می‌کند وزارت غذا و دارو ظرف سه یا چهار هفته آینده، یعنی در زمان مناسب قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برای تبلیغاتِ ترامپ و روزی که او با "جو بایدن" از حزب دموکرات برای ریاست جمهوری رقابت می‌کند، واکسن را تایید کنند. 

کارشناسان بهداشتی و قانونگذاران دموکرات آژیر خطری را درباره وعده‌های ترامپ در مورد مسایل بهداشتی به صدا درآورده‌اند و او را به وارد آوردن فشار مضاعف بر دانشمندان در وزارت غذا و دارو متهم می‌کنند و می‌گویند که او آنان را ترغیب کرده است تا تلاش خود را برای دستیابی به واکسن بی‌خطر، هر چه زودتر جمع‌بندی کنند تا وضعیت او در رقابت انتخاباتی بهبود یابد. 

به گزارش ایندیپندنت، دولت فدرال برنامه‌ریزی برای ذخیره و توزیع واکسن را بر عهده دولت‌های محلی و ایالت ها گذاشته‌ است. دولت‌های محلی و ایالات از الان یک ماه فرصت دارند تا برنامه خود را ارائه دهند.