نتایج یک طرح پژوهشی در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که نوجوانان در خانواده‌های پرخطر، بیشتر در معرض شروع و ادامه مصرف سیگار قرار دارند.

به گزارش ایسنا، براساس اظهار نظر منابع علمی کشیدن سیگار زمینه‌ساز طیف گسترده‌ای از بیماری‌هایی است که به شدت تندرستی افراد را به خطر می‌اندازد. لذا مطالعه در خصوص چگونگی گرایش افراد به آن و نیز شناسایی گروه‌هایی که بیشتر در معرض این آسیب قرار می‌گیرند، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های بهداشتی در سطوح کلان سیاستگذاری مورد استفاده قرار گیرد.

بر این اساس، محققان مرکز تحقیقات مولفه‌های اجتماعی سلامت در پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم با هدف بررسی سن شروع سیگار و روند ادامه آن در نوجوانان، با آنالیز داده‌های طولی تعداد قریب به ۱۵۰۰ نفر از نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله تهرانی با درنظر گرفتن رفتارهای پرخطر والدین آنها دریافتند که نوجوانانی که در خانواده‌های پرخطر زندگی می‌کنند، به احتمال قریب به ۵۰ درصد در آینده سیگاری خواهند بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که سن شروع سیگار نیز در سیگاری بودن آینده این نوجوانان دخیل است، به این مفهوم که هر یک سال شروع زودتر مصرف سیگار باعث افزایش ۲۵ درصدی سیگاری بودن آنها در آینده می‌شود.

دکتر پریسا امیری، رییس مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت و مجری اصلی طرح در خصوص نتایج حاصله گفت: شناسایی خانواده‌های پرخطر می‌تواند به شناسایی و کنترل رفتارهای مرتبط با سیگار در نوجوانان کمک کند. بنابراین، پژوهشگران و سیاست‌گذاران جهت طراحی و اجرای مداخلات ضد سیگار در نوجوانان و افزایش اثربخشی آنها، باید فاکتورهای خطر والدین آنها را در نظر بگیرند.

شایان ذکر است که مطالعه مذکور در بستر مطالعه قند و لیپید تهران صورت پذیرفته که با توجه به قدمت ۲۲ساله و جمعیت تحت پوشش آن، منبعی بی‌نظیر در کشور برای انجام مطالعاتی از این دست به حساب می آید.