تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در قرآن کریم تاکید شده که ازدواج برای کسب آرامش است، بر ضرورت اصلاح برخی قوانین و رسوم در راستای تسهیل و تشویق امر ازدواج تاکید کرد.

معصومه ابتکار روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، ضمن تبریک هفته ازدواج که از اول مردادماه یعنی همزمان با اول ذی الحجه سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) آغاز ‌شد، درباره تلاش های صورت گرفته در امر ازدواج یادآور شد: هر کار درست و اساسی بر پایه شناخت و اطلاعات صحیح صورت می گیرد، بر همین مبنا تلاش کردیم در امری مانند ازدواج و تشکیل خانواده، اقداماتی مبتنی بر شناخت صحیح از وضعیت خانواده و وضعیت ازدواج را پایه ریزی کنیم.  

وی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، معاونت امور زنان در کنار برخی مطالعات و پیمایش های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و همین طور دستگاه های اجرایی در مورد خانواده حرکت و حمایت کرد که یکی از این پیمایش ها، پیمایش ملی خانواده بود که در آن نزدیک به چند هزار نفر شرکت کردند و بر اساس آن نتایج خوبی به دست آمد.

اکثریت جامعه مخالف کودک همسری هستند

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه این پیمایش با ارزیابی نگرش مردمی به ازدواج در اواخر سال ۹۶ از سوی جهاد دانشگاهی و با همکاری معاونت انجام شد، تصریح کرد: در این پیمایش مشخص شد که ۷۰ درصد از مردم ازدواج را مانع پیشرفت نمی دانند. همچنین نگاه جوانان و افراد دارای تحصیلات به ازداوج نگاهی متعادل تر است.

ابتکار در بخشی دیگر از خوانش این پیمایش، به مخالفت حداکثری مردم به کودک همسری اشاره کرد و گفت: بنابر این پیمایش، میانگین سن مناسب ازدواج از نگاه مردم سن جوانی بالای ۱۶ تا ۲۵ سال عنوان شده است که نشان می دهد اکثریت جامعه مخالف کودک همسری هستند.

اعتماد، راستگویی، عشق و مهربان بودن معیارهای ازدواج از نگاه مردمی هستند

وی با بیان اینکه اکثریت جامعه موافق بحث خواستگاری پسران از دختران هستند، خاطرنشان کرد: از نگاه بیش از ۹۰ درصد مردم، معیارهای انتخاب همسر به ترتیب اعتماد، راستگویی، عشق و مهربان بودن عنوان شده و فامیل بودن و ثروتمند بودن از درجه اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

معاون رییس جمهوری با بیان به اینکه نگاه هشتاد درصد افراد به ازدواج یک پیوند دائمی است، ادامه داد: این اهمیت دارد که بیش از ۷۰ درصد پاسخگوها معتقدند که خانواده اگر با ازدواج آنان مخالف باشد ازدواج نخواهند کرد زیرا معتقدند خانواده باید موافق باشد. ضمن اینکه با این پیمایش در می یابیم فشار خانواده برای ازدواج در افراد بی سواد و کم سواد بیشتر از افرادی است که در خانواده باسواد قرار دارند.

رفع موانع اقتصادی ازدواج با اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج

ابتکار خاطرنشان کرد: این مطالعه ابعاد مختلفی را در بردارد که اساس و مبنای کار معاونت در امر ازدواج و خانواده بر پایه آن نهادینه شد و دولت هم بر مبنای آن، سیاست هایی که از سال های قبل بود را بازنگری و تقویت کرد.

وی افزود: یکی از این موارد تاثیر مسائل اقتصادی در به تاخیر افتادن ازدواج بود که موضوع تامین وام ازدواج را در اولویت قرار داد و بر مبنای آن در سال ۹۸، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اختصاص وام به یک میلیون نفر در نظر گرفته شد که بالاترین میزان پرداخت وام تا کنون بوده است. وامی که تاخیر و انتظار در دریافت آن هم کاهش یافته است.

از ترویج ازدواج آسان تا کمک هزینه مسکن به تازه ازدواج کرده ها

معاون رئیس جمهوری حمایت از ایجاد ساختارهای ازدواج آسان را از دیگر اقدامات معاونت و دولت بیان کرد و گفت: دولت بخصوص وزارت ورزش و جوانان در این حرفه مسئولیت را برعهده گرفتند و با حمایت تشکل ها به خانواده های نیازمند حمایت های لازم را رسانند. امری که با وجود شرایط کرونا از آن غافل نماندیم چنانچه رئیس جمهوری همواره بر امر ازدواج و تشکیل خانواده در شرایط کرونا بدون مراسم و تشریفاتی که به تجمع منتهی می شود تاکید دارد.

ابتکار توضیح داد: امری که از سویی به کاهش هزینه های مراسم ازدواج کمک می کند و از سویی دیگر بهانه های واهی و ایرادات مربوط به مراسم را می کاهد زیرا همگان می دانند کرونا موضوعی است که فقیر و غنی نمی شناسد و همه آحاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است. 

وی با تاکید بر اینکه توجه به مسکن و تامین وام برای ودیعه مسکن به ویژه برای تازه ازدواج کرده ها هم از دیگر اقدامات در جهت تسهیل امر ازدواج است، تصریح کرد: همچنین در مسایلی مانند اشتغال هم تلاش بر این بوده که اولویت بر جوانانی که ازدواج کرده اند باشد.

تصویب آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج در جهت مهارت آموزی زوج ها

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تعریف از خانواده سالم و پایدار را برای نخستین بار با مطالعات و پژوهش های علمی که در حوزه خانواده صورت گرفت در قالب شاخص تدوین و تصویب کردیم، خاطرنشان کرد: در شاخص هایی که در ستاد ملی زن و خانواده تصویب شد ویژگی های توانمندی اقتصادی، اوقات فراغت، سلامت روان، حقوق، احترام متقابل، مهارت های ارتباطی مدنظر و مطالعه قرار گرفت. این مطالعان نشان داد که در بحث مهارت های ارتباطی اختلال جدی وجود دارد طرح گفت وگوی ملی خانواده را برای تقویت مهارت های ارتباطی اعضای خانواده اجرا کردیم.

وی ادامه داد: با تصویب آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج در ستاد ملی زن و خانواده در سال۹۶، مصوب شد تا این آموزش ها به صورت کامل جامع و با کیفیت انجام شود که براساس آن دستگاه های دولتی همانند آموزش پرورش، بهداشت و دستگاه های تبلیغاتی و دینی تکلیفشان روشن شد که چه کارهایی را باید انجام دهند.

ضرورت اصلاح برخی قوانین و رسوم در راستای تسهیل و تشویق امر ازدواج

ابتکار با تاکید بر اینکه با همه تلاش ها برای افزایش سن ازدواج، هنوز هم در مناطق مرزی یا مناطقی که خرده فرهنگ های غالب به امر ازدواج های زیر ۱۳ سال کمک می کنند، وجود دارد و دختران را خیلی سن پایین به ازدواج درمی آورند، تصریح کرد: مشکلی با ازدواج در سن نوجوانی که به درک و انتخاب درست برسد نداریم اما بالای ۱۳ سال و زیر این سن کودک است و مخالف آن هستیم برای همین لایحه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را پیشنهاد دادیم که امیدواریم بتوانیم نتیجه این تلاش ها را به زودی اعلام کنیم.

از ثبت شروط ضمن عقد در سند ازدواج تا پیشنهاد افزایش فامیلی مادر در شناسنامه فرزند

معاون رئیس جمهوری یکی دیگر از اقدامات مثبت در امر ازدواج را امکان اضافه کردن شروط ضمن عقد در سند ازدواج عنوان کرد و گفت: اتفاق مهم و اصلاحیه خوبی که در رایزنی با قوه قضاییه به نتیجه رسید تا به تسهیل ازدواج کمک کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره اصلاح قوانین در جهت تسهیل امر ازدواج خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزودن فامیلی مادر در شناسنامه فرزندان هم شده که امیدواریم بتوانیم این پیشنهاد خوب را هم به سرانجام برسانیم و شاید با یک آیین نامه یا بخشنامه قابل حل باشد.

ابتکار با تاکید بر اینکه تسهیل شدن قوانین به امر ازدواج کمک می کند، یادآور شد: در قرآن کریم هم تاکید شده که ازدواج برای آرامش گرفتن است و اتفاق افتادن این امر، شرایط و الزاماتی را می خواهد که یکی از آن بحث قانون است و دیگری بحث آموزش مهارت های زندگی، رفتاری، اخلاقی و سبک زندگی است.

وی توضیح داد: پس قانون، فرهنگ و مهارت و رفتار کنار هم می توانند به تسیهیل ازدواج کمک کنند ضمن اینکه دختران و پسران عزیز ما به یاد داشته باشند اگر عاشقانه وارد پیمان زناشویی شوند به دلیل اینکه عشق از جنس الطاف و رحمت خداوند است، خداوند هم برکات خود را همانطور که وعده کرده است می دهد.

دیگر در امر ازدواج کلی گویی معنا ندارد

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه دولتمران و مسولان هم وظیفه دارند زیرساخت ها را فراهم کنند و با تاکید بر اینکه دیگر کلی گویی در مورد ازدواج نداریم، یادآور شد: خوشبختانه سندهای ارتقای وضعیت زنان که در ۳۱ استان رونمایی شد، یک فصل خانواده و ازوداج دارد که به فراخور وضعیت خاص فرهنگ وعرف هر منطقه و استان به روش های ترویج ازدواج در آن استان خاص پرداخته است.

ابتکار تصریح کرد: با اجرای این سندها، دیگر کلی گویی معنا ندارد و مناسبتی و فقط برای هفته ازدواج برنامه نداریم بلکه برنامه دولت دوازدهم مستمر، دائمی، علمی و منطبق با اقتضائات و شرایط و نیازهای هر منطقه مصوب در شورای برنامه ریزی است.

گفت و گو از: فاطمه دهقان نیری