شیراز- ایرنا- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و نایب رییس کانون زنان بازرگان فارس که خود کارآفرین نمونه در صنایع غذایی، حوزه ساخت ‌و ساز و کشاورزی گلخانه‌ای است، گفت: هر زنی در هر جایی و به هر شکلی می‌تواند کارآفرینی کند، یکی مادر است و فرزندان خوبی دارد و یکی معلم بسیار شایسته‌، اطلاق عناوین مختلف، الگوی ارزش‌گذاری زنان نیست.

سهیلا محبی، بانوی کارآفرینی است که در دوره پنجم انتخاب زنان کارآفرین برتر کشور که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار کرد، در زمره ۱۰ بانوی برتر بخش شهری برگزیده شد.

پنجمین دوره گزینش زنان کارآفرین برتر با آرای مردمی از اسفند سال ۱۳۹۷با ایجاد سامانه انتخاب برترین کارآفرینان زن در سایت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آغاز شد. نتیجه این طرح در اردیبهشت، شهریور, دی‌ماه ۱۳۹۸ و فروردین و تیرماه ۱۳۹۹، معرفی ۱۰۰ بانوی کارآفرین نمونه بخش شهری و روستایی کشور بوده است.

محبی، بر این باور است که فارغ از هرگونه عنوان و نشانی، زنان باید در عرصه اندیشه و عمل، عنان مدیریت خانه و خانواده را در دست بگیرند،.

حوزه کاری این بانوی کارآفرین به یک زمینه محدود نمی‌شود، بلکه او در صنایع غذایی، حوزه ساخت‌ و ساز و همچنین در عرصه کشاورزی گلخانه‌ای فعالیت می‌کند.  

محبی، در گفت‌ و گو با ایرنا در باره اهمیت اشتغال به کار زنان و فعالیت اجتماعی آنها بیان داشت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با تمرکز بر تداوم اهمیت‌بخشی به نقش‌آفرینی بی‌بدیل زنان در خانه و جامعه و با هدف تشویق و ترغیب بانوان به حضور در اجتماع، بانوان کارآفرین را معرفی می‌کند.  

او افزود: هر بانو باید تلاش کند تا جایی که ممکن است، دغدغه‌ها را به آرامش و رفاه بدل سازد.

محبی، اینکه معاونت زنان ریاست جمهوری، زنان کارآفرین حوزه شهری و روستایی را به ‌صورت جداگانه داوری کردند، نکته مثبتی در فرآنید انتخاب بانوان کارآفرین دانست و گفت: اینکه تلاش‌هایی برای تشویق و ترغیب زنان با هدف ورود به عرصه‌های مختلف زندگی صورت می‌گیرد، شایسته تقدیر است.

وی، در باره فعالیت‌های اقتصادی خود به ‌عنوان یک بانوی کارآفرین اظهار داشت: فعالیت در عرصه‌های اقتصادی را به‌ صورت تخصصی مطابق با رشته‌ تحصیلی‌ام، صنایع غذایی، آغاز کردم. ابتدا کارخانه تولید بستنی راه‌اندازی کردیم و از سال ۱۳۸۹ نیز گلخانه‌ای تاسیس کردم که ابتدا گل‌های زینتی در آن پرورش می‌دادیم و با مواجه‌شدن با موضوع کم‌آبی نیز به ‌صورت دوره‌ای به کشت محصولات صیفی و توت‌فرنگی پرداختیم ، افزون بر این، از آنجا که به طراحی ساختمان علاقه‌مند هستم، گاه واحدهای کوچکی هم طراحی می‌کنم و در این حوزه نیز فعالیت دارم.

کارآفرینی متاثر از چالش‌ها و بحران‌هاست

محبی، کارآفرینی را موضوعی وابسته به چالش‌های اقتصادی و صنعتی و همچنین بحران‌هایی همچون شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: این موضوعات اشتغالزایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای مثال کارخانه بستنی فعالیت فصلی دارد و امروز کرونا و یکی دو سال پیش هم معضلات اقتصادی در سطح ملی، این واحد تولیدی را تحت‌تاثیر قرار داد، به بیان دیگر اینگونه نیست که بتوانیم به‌ صورتی معین و ثابت اشتغالزایی کنیم.

او اضافه کرد: در سال ۱۳۸۷، ۶۹ نفر در این واحد تولیدی به‌ صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند، پس از آن ۳۵ نفر و بعد ۲۳ نفر و بعد دوباره با افزایش تعداد، ۴۱ نفر مشغول به کار شدند، درواقع می‌توان نموداری سینوسی را برای اشتغال در نظر گرفت.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در دیگر حوزه‌ها نیز به همین ترتیب است، برای نمونه در گلخانه یکی از نیروهای بازنشسته اداره آب به عنوان باغبان مشغول کار است که گرچه حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند، اما چون برای تامین زندگی به کار نیاز دارد، فعالیتش اشتغالزایی محسوب می‌شود.

محبی، با بیان اینکه امروز همه فعالیت‌ها متاثر از شیوع کروناست، گفت: این بیماری تاثیرات ناگوار اقتصادی در بسیاری حوزه‌ها ایجاد کرده است و ما هم مستثنی نبوده‌ایم، هرچند بر این باورم که از همین سختی‌ها می‌توان فرصت ایجاد کرد و فکرهای نو و جدیدی در عرصه‌های اقتصادی ارائه داد.

نایب رییس کانون زنان بازرگان فارس با بیان اینکه کرونا بدون شک باعث تغییرات ساختاری اقتصادی و تغییرات بنیادی و علمی می‌شود، افزود: این سخن بدان معناست که مدل سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها عوض می‌شود و اینجاست که باید دنبال فرصت‌ها گشت و فرصت‌های بالقوه شناور و سرگردان را یافت و آنها را عملیاتی و اجرایی کرد.

با ثبات و استقامت می‌توان دنیا را هم تکان داد

وی افزود: ممکن است روزی از تولید بستنی به کار دیگری مشغول شوم؛ اما با ثبات و استقامت می‌توان دنیا را هم تکان داد.

محبی، برون‌رفت از مشکلات ناشی از کرونا را نیازمند همدلی در همه زمینه‌ها دانست و گفت: مدیریت بحران متوقف‌کننده فعالیت‌های مولد نیست، بدین‌معنا می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به اهداف مثبتی هم رسید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس همچنین در مورد مشکلات زنان کارآفرین اظهار داشت: بانوان در مراجعه به اتاق بازرگانی پرسش‌های بسیاری را مطرح می‌کنند اما به طور کلی باید گفت دشواری‌هایی که زنان در زمینه فعالیت اقتصادی با آن مواجه‌اند با مشکلات مردان متفاوت نیست.

او اینکه زنان خودشان مشکلاتشان را چه عنوان کنند، موضوع مهمی دانست و گفت: تلقی بانوان از مشکل یک بُعد موضوع است و اینکه آیا درست نتیجه گرفته‌اند که مشکلشان چیست هم بُعد دیگر.

محبی افزود: جامعه زنان هنوز به این پاسخ قطعی نرسیده است که دقیقا با چه معضلی مواجه است، به بیان دیگر ناآگاهی از مسائل و عدم اشراف به اهداف و آرزوهاست که برای آنان مانع‌تراشی می‌کند.

بیگدار به آب زدن، مشکل اصلی زنان در حوزه کارآفرینی  

نایب رییس کانون زنان بازرگان فارس، پیگیری آرزوها و اهداف بدون توجه به احتمال دسترسی به آنها، مطالعه ناکافی در این زمینه و همچنین بدون مشورت و صحبت با اهل فن وارد حوزه‌های مختلف اقتصادی شدن را باعث بروز مشکلات در عرصه‌های مختلف برای زنان دانست.

وی عنوان کرد: ناآگاهی، دلیل اصلی ارتکاب بانوان به جرایم غیرعمد است، برخی از آنان بدون کسب اطلاع کافی و بدون اشراف کامل به مسائل حقوقی ضمانت دوستان، فامیل و خانواده را می‌پذیرند و دچار مشکلات بزرگی می‌شوند.

این عضو اتاق بازرگانی فارس، افزایش آگاهی و توجه به آموزش را امری مهم در دستیابی به موفقیت دانست و پیشنهاد داد که بانوان از آموزش‌های گوناگونی که اتاق بازرگانی ارائه می‌دهد بهره گیرند و توانایی‌های خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهند.