69818788 551062282294765 6575698542372025551 N

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، شناختن سیره و سنت اهل‌بیت پیامبر اکرم (ص) یکی از مهم‌ترین راه شناخت آیین محمدی و خصایص نیکوی آخرین فرستاده الهی است، بی‌شک اهل‌بیت پیامبر (ص) چهره‌های پرفروغی به جهانیان عرضه کرده‌اند و نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضایل می‌درخشد، رخشان‌ترین ستاره در میان بانوان هفتمین منظومه ولایت، فاطمه فرزند پاکیزه موسی بن جعفر (ع) است؛ بانویی که سال‌هاست تشنگان معرفت از حریمش، زلال ایمان می‌نوشند و عارفان با گذر بر زندگی فرزانه‌اش و درک لحظه‌های آسمانی شدنش، دره‌ای عروج را به روی خود می‌گشایند و بوی وصال را در گستره زمین منتشر می‌کنند.

حضرت معصومه (س) یکی از بانوان با‌فضیلت و باشخصیت و کم‌نظیر خاندان اهل‌بیت (ع) است که پدر بزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان و مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا (ع) است. بانویی که در زمان غربت تنها یارو یاور و تسلی برادرش امام رضا (ع) است.

یکم ذی‌القعده سال ۱۳۷ هجری، در خانه امام موسی کاظم (ع) دختری به نام فاطمه معصومه (س) پا به عرصه وجود نهاد و در فضایی آراسته به فضائل اخلاقی و تحت تعلیم و تربیت پدر و برادر گرامی‌شان امام رضا (ع) رشد کرد.

این بانوی پرهیزکار در مکتب اهل‌بیت (ع) درس کرامت و پاک‌دامنی آموخت و از علم و درایت سرشار شد و در ردیف زنان عالمِه، محدثه و والامقام جهان اسلام قرار گرفت. این بانوی والامقام در پیروی از امام زمان خویش به مقابله با جریان‌های انحرافی پرداخت و از استمرار امامت معصومان از سلاله پاک رسول خدا (ص) با استناد به احادیث نبوی حمایت کرد.

طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده نساء العالمین، محدثه، عابده و کریمه اهل‌بیت ازجمله القاب فاطمه معصومه (س) به شمار می‌رود. آن حضرت (س) پس از تحمل یک دوره بیماری سرانجام در ۱۰ ربیع‌الثانی ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی دیده از جهان فروبست و به دیار حق شتافت. اهمیت و نقش بی‌بدیل کریمه اهل‌بیت (ع) در میان شیعیان و به‌خصوص ایرانیان سبب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۳۸۵ خورشیدی روز میلاد ایشان را به‌عنوان «روز دختران» نام‌گذاری کند.

دخترانی که در طول انقلاب اسلامی درزمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و ... خوش درخشیدند و افتخارات ماندگاری را برای سرزمین ایران اسلامی به ارمغان آوردند و البته نقش زنان در خانواده، تربیت فرزندان پاک و صالح و اجتماع بی‌بدیل است بطوریکه در  تاکید شده زنان نیز به دلیل توانمندی‌های که دارند مسئولیت‌های اجتماعی را نیز بر عهده می گیرند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تبریک خجسته میلاد فاطمه معصومه (س) گفت: دختران، مظهر پاکی و نجابت هستند و می توانند روح جامعه را تلطیف نموده و بر قداست آن بیفزایند.

وی در پاسخ به اینکه تأسی به بانوان پرهیزکاری همچون حضرت فاطمه معصومه (س) تا چه اندازه می‌تواند در مسیر آینده دختران این مرزوبوم مؤثر باشد؟ اظهار کرد: لازمه تاسی، آشنایی است. وقتی ما یک الگو معرفی می‌کنیم، باید زمینه‌های اشدایی باشخصیت، زندگی و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او را هم فراهم نمائیم. جامعه امروز، تشنه حقیقت است و حقیقت هم جامعه را به سمت معنویت هدایت می‌کند. اگر بتوانیم به‌درستی جوانان و بویژه دختران را به این سمت هدایت کنیم، مسلما انها که در نهایت لطافت و قداست هستند، به سمت نیکی‌ها قدم برمی‌دارند. ما نیز در کتابخانه‌های عمومی، به دنبال برقراری همین روند هستیم. به نظر مایکی از مهم‌ترین گام‌ها، هدایت مطالعاتی است که باید برداشته شود.

تعدادی از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد به سمت زنانه شدن سوق پیداکرده است، در جهت رفع این معضل چه باید کرد؟ آرزو ولی پور در پاسخ به این سال گفت:  آسیب‌های اجتماعی هنوز تا مرحله زنانه شدن فاصله دارد اما بیشتر از گذشته دامن‌گیر بانوان شده است. حل این موضوع را باید در سیاست‌های کلان کشور جستجو کرد.

وی ادامه داد: اقتصاد و فرهنگ که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته دو عامل اصلی است که در حل این معضل باید مورد بررسی قرار گیرند. توجه جدی به خانواده، تقویت نظام آموزشی و استحکام قانون های اجتماعی در حمایت از خانواده و زنان از بایسته های لازم در این زمینه است.

ولیپور در پاسخ به این سال که حضور پررنگ دختران دوشادوش مردان در عرصه‌های مختلف اجتماع تا چه اندازه در تصمیم‌گیری‌های مهم نظام و رشد و توسعه جامعه تأثیر دارد؟ گفت که زنان دارای دقت نظر خوب، نکته‌سنجی مناسب و قدرت پیگیری بالا همراه با ویژگی مسئولیت‌پذیری هستند و می‌توانند در برنامه‌ریزی و انجام امور، این خصائص را بکار برند و نگاه‌های متفاوتی را به چالش مدیریتی کشور وارد کنند. لذا حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی، نه‌تنها یک دغدغه از طرف بانوان بلکه یک ضرورت و یک اراده ملی و اجتماعی هست و باید در این راستا، توازن و عدالت بین زن و مرد برقرار شود.

البته حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی نباید به تأثیرگذاری آن‌ها در محیط خانواده آسیب برساند.