بنابر اظهارات دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر قیمت مواد مخدر در فروردین ۹۸ در مقایسه با فروردین سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۸ سال بسیار موفقی برای جمهوری اسلامی ایران بود و سال متفاوتی بود. ما چند رویکرد اساسی در سال گذشته اتخاذ کردیم. رویکرد اصلی‌مان در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بوده است و اگر این چهار حوزه با هم پیش نروند و اقدامات هماهنگ و متوازن و همگون نباشد به نتیجه نمی‌رسیم.

وی افزود: در چهار دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه مقابله صورت گرفت و اگر این اتفاق نمی افتاد می‌توانست شرایط بسیار بدتر از وضع فعلی باشد، اما در حوزه پیشگیری کمی غفلت شد و در حوزه درمان نیازمند بازنگری اساسی در شیوه‌ها هستیم.

مومنی با بیان اینکه افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند درصد بالایی از آنها دوباره به اعتیاد برمی‌گردند، گفت: حوزه توانمندسازی بسیار مهم است و زمانی که معتاد در مراکز درمانی، درمان شد و سپس خارج شد باید جامعه او را بپذیرد، مهارتی کسب کند و در جامعه مشغول کار شود در غیراین صورت دوباره به نقطه اول بازمی‌گردیم. خوشبختانه در حوزه توانمندسازی و بازگشت به جامعه ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد. مردم، سمن‌ها و گروه‌های مرجع اعلام آمادگی بسیار خوبی کردند و ما در این بخش ظرفیت‌های بالایی داریم که باید آنها را بسیج کنیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه سازمانهای مردم نهاد و خیرین ظرفیت در کشور بالاست و اعلام آمادگی نیز بالاست و خوشبختانه تعداد سمنها افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود ۳۰۰۰ سمن در حال فعالیت است و باز هم اعلام آمادگی توسط خیرین وجود دارد اشاره کرد: امیدواریم با فراهم سازی بسترهای لازم بتوانیم در ۴ حوزه به موفقیت برسیم، زیرا تمرکز بر یک حوزه ما را به نتیجه نمی رساند. هر ۴ حوزه با هم پیش بروند و کاستیهای گذشته نیز جبران شود که به ویژه در حوزه پیشگیری نقش همه نهادهای فرهنگ ساز به ویزه رسانه های جمعی نقش موثری است.  

وی با اشاره به اینکه در حوزه مقابله چند رویکرد را در سال گذشته اعلام کردیم افزود: رویکردهای اساسی مان شامل تمرکز بر مبادی ورودی مرزها، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی به جای اقدامات انتظامی و تمرکز بر باندهای بزرگ است که به جای اینکه اولویت را بر باندهای کوچک بگذاریم بر سر شبکه‌های اصلی و باندهای بزرگ بگذاریم که این ۳ رویکرد در اولویتهای ستاد قرار گرفت و همه دستگاه‌های عضو ستاد براساس این ۳ رویکرد فعالیت خود را ادامه دادند. نتیجه این کار دستاوردهای بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود. 

 

بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸

 

مومنی با بیان اینکه موفقیت بزرگی در سال ۹۸ کسب شد، تاکید کرد: بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال ۹۸ است. در دنیا نیز رتبه اول کشفیات تریاک، هرویین و مورفین مربوط به ایران است. مجموعه کشفیات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ نیز به بیش از ۹۵۰ تن رسید که نسبت به سال ۹۷ ،۲۱ درصد افزایش داشته است که اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد شهدای ما ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته، تعداد جانبازان هم ۶۰ درصد کمتر شده است. همچنین کشفیات سلاح، خودرو و توقیف خودرو نسبت به سال قبل افزایش یافته و تلفات و کشته اشرار نیز بیشتر شده است. همچنین مصادره اموال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. شناسایی اموال قاچاقچیان نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر اظهارات وی، قیمت مواد مخدر در فروردین ۹۸ در مقایسه با فروردین سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 

کشف ۷۰ درصد مواد مخدر با کار اطلاعاتی 

 

وی ادامه داد: حدود ۷۳ تا ۷۴ درصد کشفیات از بیش از ۹۵۰ تن، ناشی از کار اطلاعاتی بوده است، یعنی دستگاه‌های مقابله‌ای ما مستقیم روی هدف رفتند. همچنین حدود ۷۶ درصد کشفیات مربوط به استان‌های شرقی و حاشیه شرقی است.

مومنی در بخش دیگری با اشاره به معتادان متجاهر اظهار کرد: از اواخر سال ۹۷ این کار در تهران و بسیاری از نقاط کشور شروع شد. مناطق آلوده ساماندهی شدند و امید به آن مناطق بازگشت و مردم دوباره بازگشتند. موضوع کرونا پیش آمد و دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه تصمیم گرفته شد که معتادان جدید دوباره جمع‌آوری نشوند که تصمیم درستی بود و ما هم حمایت می‌کنیم، زیرا مراکز تجمعی تعطیل شده بود. تصمیم گرفته شد معتاد جدید به این مراکز اضافه نشود زیرا اگر یک معتاد تستش مثبت می‌بود، می‌توانست در مراکز تجمعی یک فاجعه به بار بیاورد. از طرفی دیگر آنهایی که دوره‌شان تمام شده بود آزاد شده بودند و امکان جمع‌آوری آنها وجود نداشت به همین دلیل کمی چهره شهر دگرگون شد. در همان روزهای آغازین اسفند بلافاصله جلساتی در کمیته درمان تشکیل شد و اعتباراتی به وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی داده شد تا آنهایی که در خیابان هستند در خصوص رعایت نکات بهداشتی کنترل شوند که خوشبختانه زحمات خوبی پلیس و سازمان بهزیستی و هم وزارت بهداشت متحمل شدند.


 

مثبت بودن تست کرونای ۳۰ معتاد متجاهر 

 

مومنی با بیان اینکه از پنج هزار معتاد جمع‌آوری شده، تست کرونا حدود ۳۰ نفر مثبت بود، در بخش دیگری یادآور شد: در حوزه پیشگیری نیز طرح «یاری‌گران زندگی» به تصویب رسید. با تفاهم‌نامه‌ و توافق‌نامه‌ای که با وزرات آموزش و پرورش صورت گرفت، قرار شد در سال ۹۸، ۲۰ هزار مدرسه انتخاب شود که این طرح در آن مدارس اجرا شود. خوشبختانه در ۱۲ هزار مدرسه، کار آموزش، پیشگیری و "قدرت نه گفتن" صورت گرفت.

 

رفع مشکل بیمه‌ای معتادان متجاهر 

 

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه درمان حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مرکز درمانی در حال فعالیت هستند که بیش از ۱.۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارند، اظهار کرد: مشکلی درخصوص بیمه معتادان متجاهر داشتیم که این بیمه نیز در جلسه سال گذشته با دستور رئیس جمهوری مصوب شد که در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شود، خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه آن را لحاظ کرد و مجلس نیز تصویب کرد. برای بیمه معتادان بی‌بضاعت و معتادان متجاهر در برنامه‌های سال ۹۹ اعتبارات لازم پیش‌بینی شده است و علی رغم مشکلات کشور، اعتبارات در حوزه مواد مخدر نه تنها کم نشده است بلکه افزایش هم یافته است.

مومنی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره شرکت رئیس‌جمهوری در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: جلسات ستاد براساس قانون سالانه حداقل یک‌بار با ریاست رئیس جمهوری تشکیل می‌شود؛ در قانون آمده که می‌توانند از طرف ایشان جلسات را اداره کنند که تفویض شده است و جلساتی که ما تشکیل می‌دهیم را بنده با حضور اعضای ستاد اداره می‌کنم، بلافاصله کمتر از ۱۰ روز مصوبات آن بعد از تایید با امضای شخص رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود و از این جهت باید بگویم هیچ مشکلی در خصوص برگزاری جلسات ستاد و ابلاغ مصوبات و پیگیری‌ها وجود ندارد.

 

نتایج پژوهش دلایل اعتیاد دانش‌آموزان و جوانان 

 

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان اینکه تولیدات برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در صداوسیما از نظر زمان و تعداد افزایش یافته این در حالیست که در فضای مجازی نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: پژوهشی از جوانان و دانش‌آموزانی که دچار اعتیاد شدند انجام شد  که نشان داد ۳۳ درصد آنها گفتند قدرت «نه گفتن» نداشتند و بیش از ۳۰ درصد نیز گفتند که ما نمی‌دانستیم که با چندبار مصرف معتاد می‌شویم.

وی گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته اما کم است و باید افزایش یابد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه از روزهای آغازین شروع کرونا که تمامی دانشمندان دنیا اعلام کردند که این ویروس پیچیده‌ای است و هیچ دارو و درمان واکنسی برای آن پیدا نشده است در روزهای اول بلافاصله اعلام کردند که مصرف مواد مخدر جلوگیری می‌کند، بررسی شد که پشت سر آن باندهای بزرگ بین‌المللی و قاچاقچیان بین‌المللی برای افزایش مصرف بود. جلوگیری از کرونا با مصرف موادمخدر کذب محض است و تکذیب می‌شود و بلافاصله از سوی همه دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی شد. اتفاقا آسیب‌پذیری معتادان به دلیل پایین بودن ایمنی بدنشان بالاتر است.

 

تلاش‌ها برای پایین کشیدن کرکره مصرف «شیشه»

 

مومنی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مصرف شیشه رتبه سوم را داشت بیان کرد: ابتدا تریاک، سپس حشیش و شیشه در صدر مصرف بود اما با تلاش‌های صورت‌گرفته در سال ۹۷ و ۹۸ شیشه در رتبه چهارم قرار گرفت.

مومنی در بخش دیگری از این نشست درخصوص نگهداری زنان معتادان متجاهر نیز بیان کرد: نگهداری زنان معتادان متجاهر و شرایط آن متفاوت و بسیار سختتر است، این موضوع نیز مصوب شده و در سال ۹۹ مشخص می‌شود و حداقل یک تا دو مرکز در تهران برای زنان راه‌اندازی می‌کنیم.

 

میانگین سن اعتیاد در کشور

 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع مصرف مواد مخدر نیز گفت: آسیب‌شناسی که انجام شده، طی چهار دهه گذشته صرفا در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را داشتیم و در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ افزایش شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور داشتیم. نرخ شیوع براساس آخرین پژوهش‌ها ۲.۱ درصد در جمعیت دانش‌آموزان است و در آخرین پژوهشی که انجام شد نرخ شیوع مواد مخدر در دانش‌آموزان تثبیت شد و افزایش نداشته است. تلاش ما این است که این آهنگ رشد را در گام اول متوقف و سپس کاهش دهیم.

به گفته وی همچنین میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است.