Unnamed

در سومین مرحله بازگشایی کتابخانه‌های عمومی، با رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا و همچنین شرایط جدید حضور و استفاده مراجعان، کتابخانه‌های عمومی از ابتدای تیرماه بازگشایی خواهد شد.

 آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در خصوص بازگشایی کتابخانه های عمومی اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا، در سومین مرحله از بازگشایی کتابخانه‌ها، اعضا و مراجعان می‌توانند از روز یکشنبه (یکم تیرماه سال جاری) به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

وی افزود: بر این اساس و با تأکید بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، فضاها و بخش‌های مختلف کتابخانه تغییر خواهد یافت؛ بخش مخزن کتابخانه به صورت بسته اداره خواهد شد و سالن‌های مطالعه در کتابخانه‌های عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر در چیدمان میز و صندلی‌های مطالعه فعال خواهند بود.

ولیپور همچنین استفاده اعضا از سالن‌های مطالعه با رعایت نوبت را امکان‌پذیر دانست و بیان داشت: اجرای برنامه‌های فرهنگی به شکل حضوری (جمع‌خوانی، نقد کتاب، کتاب‌خوان و ...) تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود. بر این اساس، کتابخانه‌های عمومی این نوع برنامه‌های ترویجی و فرهنگی را در فضای مجازی اجرا خواهند کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، در ادامه تاکید کرد: در این مدت افزایش خودکار زمان عضویت اعضا به مدت چهار ماه انجام شده و بازه زمانی امانت منابع به یک ماه افزایش یافته است. همچنین  بابت دیرکرد منابع امانت‌ داده‌شده جریمه‌ای دریافت نخواهد شد.

وی افزود: حضور اعضای کودک نیز در این مرحله امکان‌پذیر نیست، ولی والدین می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را امانت بگیرند و بخش نابینایان و ناشنوایان نیز کماکان تعطیل خواهد بود.

گفتنی است پیش‌تر کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو مرحله بدون حضور اعضا بازگشایی شده بود.

در مرحله اول بازگشایی و بر اساس بخشنامه‌ای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بعد از حدود سه ماه تعطیلی اضطراری با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی، از ۲۹ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کردند.

در مرحله دوم نیز کتابداران طی بخشنامه دیگری به آماده‌سازی بخش‌های مختلف و ایجاد تغییرات مورد نظر برای بازگشایی جهت حضور اعضا پرداختند.