2786783

درخواست شاهزاده «بسمه بنت سعود» دختر کوچک «سعود بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان از عمویش «ملک سلمان» و پسرعمویش «محمد بن سلمان» برای آزادی از بند، تنها بیانگر یک نمونه از رنج های شاهزاده‌خانم‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس است.

زندگی مرفه در کاخ‌های مجلل تنها یک روی ظاهری زندگی این شاهزادگان است و روی دیگر آن پر از دردهایی است که آنها را به شکنجه و زندان و حتی تا مرز خودکشی می‌کشاند.

پشت داستان‌های فرارشاهزاده خانم‌های عربی٬ دلایل سیاسی و اجتماعی و اختلافات خانوادگی و گاهی مسائل عاطفی قرار دارد که البته این فرارها اغلب به نتیجه نمی‌رسد.

شاهزاده بسمه و دخترش «سهود» که به منظور درمان آماده سفر به سوئیس بودند از منزل خود ربوده شده و بیش از یک سال است که در زندان «حائر» ریاض به سر می‌برند.

2786742
بسمه بنت سعود

این شاهزاده سعودی ۵۶ ساله که از وخامت اوضاع جسمانی رنج می برد چندین بار اعلام کرده که هیچگونه مراقبت‌های پزشکی از وی به عمل نمی‌آید و چندین بار برای دیوان پادشاهی پیام فرستاده و هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

شاهزاده بسمه یک نویسنده و فعال رسانه‌ای سعودی است و کتاب‌های مختلفی در زمینه شرایط و حقوق زنان در عربستان تالیف کرده و پیش از این خواستار انجام اصلاحات سیاسی درعربستان شده بود.

اما مواضع وی با افکار و مواضع ولیعهد جوان سعودی کاملا مخالف بوده و این مسئله در اظهارات انتقاداتی بسمه از مقامات سعودی برای محاصره قطر و اعتراض به جنگ خونین یمن به عنوان بزرگترین فاجعه بشری در شبکه «بی بی سی عربی» در سال ۲۰۱۸ به خوبی پیداست.

شاهزاده بسمه می‌گفت محمد بن سلمان هرشاهزاده‌ای را که با وی مخالف بوده و چشم‌انداز «۲۰۳۰» را نپذیرد٬ از سر راه برمی‌دارد. این انتقادات شاهزاده بسمه موجب شد تا بن سلمان دخترعموی خود را در فوریه ۲۰۱۹ روانه زندان کند.

 

** وقتی مادر ولیعهد هم از سرکوبگری‌های وی در امان نیست

اما ولیعهد جوان سعودی در میان سرکوبگری‌های خود به مادرش نیز رحم نکرد و با بازداشت خانگی وی مدتی طولانی او را از دیدار با همسرش ملک سلمان منع کرد.

طبق اطلاعات شبکه «ان بی سی نیوز» گزارش‌های آمریکایی به نقل از ۱۴ مسئول سابق و کنونی دولت ایالات متحده٬ محمد بن سلمان مادرش را که به نحوه به قدرت رسیدن پسرش با این سرعت معترض بود بازداشت کرد.

یکی از نزدیکان خاندان پادشاهی سعودی می‌گوید که محمد بن سلمان از سالها قبل بنا به دلایل مختلف از جمله اینکه ولیعهد جوان گمان می‌کرد مادرش سعی در افزایش نفوذ نزدیکان خود در قدرت دارد٬ با وی مشاجره و اختلاف داشت.

2765230
مادر بن سلمان

در نوامبر ۲۰۱۷ شاهزاده «ریم» دختر شاهزاده «ولید بن طلال» در کمپین دستگیری‌های محمد بن سلمان علیه شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد بازداشت شد.

مقامات سعودی هیچگاه درباره دلایل بازداشت این شاهزاده خانم صحبت نکردند؛ اما ناظران معتقدند که بن سلمان از دستگیری وی به عنوان یک اهرم فشار علیه پدر او که سرمایه‌گذاری در پروژه «نئوم» را نپذیرفت استفاده می‌کرد.

درخواست پناهندگی «ساره» دختر «طلال بن عبدالعزیز» در آمریکا در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک بحران بزرگ در خانواده پادشاهی سروصدای زیادی کرد.

این شاهزاده عربی سعودی معروف به «باربی»، مسئولان در دیوان پادشاهی عربستان را متهم به فساد و اعلام کرد که دلیل او برای پناهندگی محدودیت‌های موجود در خانواده پادشاهی و شکنجه‌های روحی و جسمی بود.

2786741
«ساره» دختر «طلال بن عبدالعزیز»

باربی عربستان نظرات آزادانه و بازی درباره آزادی اجتماعات و نهادهای حقوقی و خیریه دیدگاههای بازی مطرح می‌کرد و به نظر می رسد که یکی از چهره‌های مخالف «آل سعود» است.

مقامات نتوانستند از طریق تحریک نوه موسس خاندان سعودی با پول و ثروت او را قانع به بازگشت به ریاض کنند؛ اما سالهاست که خبری از این شاهزاده خانم نیست.

اما در کنار سعودی‌ها٬ «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی نیز ارتباطات گسترده و جنجالی با موضوع فرار و دستگیری شاهزاده‌خانم‌ها دارد؛ از فرار و دستگیری دخترش «شمسه» تا همسر اردنی خود «هیا» به لندن.

2786744
محمد بن راشد و دخترش شمسه 

شمسه در سال ۲۰۰۰  زمانی که ۱۸ سال داشت از قصر پدر خود فرار کرد و پس از چند هفته به دستور پدرش دستگیر شده و به خانه بازگشت.

درحالی که اخبار زیادی از زندانی شدن و شکنجه و ضربه وشتم شمسه و اقدامات او برای خودکشی می‌رسد٬ بیش از ۲۰ سال است که او در ملا عام دیده نشده است.

پس از او تلاش «لطیفه» دختر دیگر بن راشد با کمک «تینا یوهانین» مربی فنلاندی خود برای فرار به هندوستان با یک قایق بادی که البته ناکام بود و یک یگان کماندویی هندی و اماراتی با حمله به این قایق او را ربوده و به کاخ پدرش بازگرداندند٬ پرونده بازداشت شسمه مجددا باز شد.

2786745
لطیفه  دختر محمد بن راشد

پس از آن لطیفه ۳۳ ساله در یک کلیپ ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد گفت که قصد داشت از کشورش فرار کرده و به رنج‌هایی که خودش و خواهرش در آنجا متحمل می‌شدند پایان دهد. او همچنین با انتقاد از پدرش گفت او تنها به خودش فکر می کند و زندگی بسیاری از افراد را قربانی و نابود کرده است.

اما فرار «هیا بنت الحسین» همسر ششم حاکم دبی و خواهر «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن جدیدترین قسمت سریال فرار شاهزادخانم‌های کشورهای خلیج فارس است که در سال گذشته از دست همسر خود که اختلاف سنی قابل توجهی با او دارد به لندن فرار کرد.

2786743
هیا بنت الحسین

رنج‌های شاهزادگان خلیج فارس از جمله دختران «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه فقید عربستان و «العنود الفایز» همسر وی که بعد از طلاق به انگلیس پناهنده شد٬ طولانی تر می‌شود.

روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس در مارس ۲۰۰۱ طی گزارشی تحت عنوان «شاهزاده خانم‌های قصر خاموش» به رنج و دردهای شاهزادگان «سحر» ۴۶ ساله و «جواهر» ۴۲ ساله و «هاله» ۴۳ ساله و «مها» ۴۱ ساله که از زمان مرگ پدرشان هیچ اطلاعاتی از سرنوشت آنها نیست پرداخت.

همچنین نمی‌توان حوادث فیلم انگلیسی «مرگ یک شاهزاده خانم» در سال ۱۹۸۰ که به داستان زندگی واقعی شاهزاده «مشاعل» دختر «فهد بن محمد آل سعود» که عاشق یک جوان سعودی شد و قصد فرار با او را داشت؛ اما هردوی آنها دستگیر و اعدام شدند پرداخته فراموش کرد. در آن زمان سفیر انگلیس به دلیل این فیلم از ریاض اخراج شد.