1099433 595

کوفته هلو، یکی از غذاهای سنتی شیراز است، که با توجه به تصورات اشتباهی که فکر می کنند، داخل آن هلو است. این غذا هلو ندارد فقط به خاطر شباهت ظاهر آن با هلو این اسم روی آن گذاشته شده است. بهتر است آن را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای کوفته هلوی شیرازی:

 گوشت چرخکرده 500 گرم
 هویج رنده شده  2 عدد
آرد نخودچی  4 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد متوسط
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 زردچوبه به مقدار لازم

 

مواد میانی کوفته :

گردو   به مقدار لازم
 پیاز سرخ کرده بدون روغن به مقدار لازم 
کشمش  به مقدار لازم 

 

مواد سس کوفته :

 پیاز داغ  1/2 پیمانه
 نعنا خشک  1 قاشق غذاخوری
 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم 
زعفران دم کرده به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوفته هلوی شیرازی :

برای طرز تهیه کوفته هلوی شیرازی، ابتدا پیاز را رنده کنید و به گوشت چرخکرده اضافه کنید هویج رنده شده و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و ورز بدهید. آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید و با همه ی مواد خوب ورز بدهید.

یک عدد پیاز را داخل قابلمه ریز خرد کنید و با کمی روغن سرخ کنید و بعد نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت بدهید، هم اکنون نعنا خشک را اضافه کنید و سریع هم بزنید و آب را اضافه کنید. این کار باید با سرعت انجام شود زیرا نعنا سریع می سوزد و تلخ می شود.

اکنون به سراغ کوفته ها بروید، پیازهای سرخ شده ی وسط کوفته را درون سبد قرار بدهید تا روغن اضافی آن از بین برود، سپس از کوفته ها به اندازه ی هلو بردارید و آن را با دست گرد کنید و کمی فشار بدهید از مواد میانی کوفته مقداری از هر کدام وسط آن قرار بدهید و لبه های گوشت را بالا بیاورید و روی مواد میانی را بپوشانید، و در آخر آن را گرد کنید و کنار بگذارید.

زمانی که تمام کوفته ها آماده شد و سس کوفته جوش آمد کوفته ها را یکی یکی و آرام داخل سس قرار بدهید. سس کوفته بهتر است تا حدی باشد که روی کوفته ها را بپوشاند. و اجازه بدهید سس کوفته باز بجوشد و بعد زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید به آرامی بپزند.

 

نکاتی برای تهیه ی کوفته ی هلو شیرازی:

برای جلوگیری از وارفتن کوفته ها باید مواد آن را به خوبی ورز بدهید.

می توانید از یک عدد تخم مرغ برای جلوگیری از باز شدن آن استفاده کنید. اگر از تخم مرغ استفاده کردید، آردنخودچی بیشتری لازم است. باید مواد با هم انسجام پیدا کنند و شل نباشد.

برای خوش رنگ تر شدن سس کوفته می توانید از زعفران آب کرده استفاده کنید که این کاملا اختیاری است.

برای مواد میانی کوفته می توانید از آلو بخارای بدون هسته هم استفاده کنید.