چرا کروناویروس کودکان زیر ۱۰ سال را مبتلا نمی‌کند؟، ادعای افزایش بارش با بارورسازی ابرها چه قدر درست است؟، یک «فاجعه‌ عادی» با قربانیانی دوبرابر ظرفیت ورزشگاه آزادی!، از قضاوت شدن در شبکه‌های اجتماعی می‌ترسید؟ از مهم‌ترین خبرهای اداره اجتماعی ایسنا طی امروز (۱۴ بهمن) هستند.

به گزارش ایسنا، امروز (۱۴ بهمن ماه)  ۶۰ خبر، مصاحبه و گزارش در اداره اجتماعی ایسنا منتشر شد که مهم‌ترین خبرهای امروز در ادامه می‌آید و با کلیک روی تیتر آن‌ها می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

آمادگی مدیریت شهری برای تبدیل سوله‌های مدیریت بحران به بیمارستان اورژانسی کرونا

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از آمادگی شهرداری تهران برای مقابله با کروناویروس خبر داد و گفت: اگر وزارت بهداشت نیاز داشته باشد که سوله‌های مدیریت بحران را برای ایجاد بیمارستان اورژانسی بیماران کرونا یا محل قرنطینه، در اختیار آن‌ها قرار دهیم حتما این کار انجام می‌شود.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام آمادگی شهرداری تهران برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت کروناویروس در شهر تهران گفت: بروشورهایی توسط شهرداری تهران در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تهیه شده است که از امروز (دوشنبه) در سطح  گسترده این بروشورها میان مردم توزیع می‌شود.

آغاز ثبت نام طرح ترافیک ۹۹ از اول اسفند/افزایش بهای خدمات طرح ترافیک خبرنگاران

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران از آغاز ثبت نام طرح ترافیک ۹۹ از اول اسفند ماه خبر داد.

عمار سعیدیان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درباره زمان ثبت‌نام طرح ترافیک اظهارکرد: زمان ثبت‌ نام دریافت مجوز طرح ترافیک سال ۹۹ برای خبرنگاران از اول تا ۱۵ اسفندماه خواهد بود و آن‌ها می‌توانند در این بازه زمانی نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.

بلاتکلیفی راه‌اندازی پالایشگاه خون پس از ۵ سال / چرایی عدم شکایت وزارت بهداشت از "تبریزیان"

رای دیوان عدالت اداری برای برداشتن محدودیت‌های تاسیس داروخانه، بلاتکلیفی راه‌اندازی پالایشگاه خون با گذشت پنج سال، تاثیر کانال ارزی سوییس در تامین دارو و ... از جمله مباحثی بود که در نشست خبری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت مطرح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر کریم همتی در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کانال دارویی که بین سوئیس و ایران وجود داشت، گفت: اولا باید توجه کرد که آمریکا مدعی است که تحویل داروها و تامین اقلام ضروری شامل تحریم نیست اما ما به چشم می‌بینیم که دارو هم تحریم است. دولت جمهوری اسلامی ایران از تمام کانال‌های ممکن برای تامین اقلام ضروری از جمله دارو استفاده می‌کند. از برقراری کانال دارویی بین ایران و سوئیس هم استقبال می‌کنیم و هر مقداری که بتوانیم‌ خدمات دارویی و اقلام ضروری را به‌ویژه برای بیماران سرطانی، صعب العلاج و... تامین می‌کنیم.

چرا کروناویروس کودکان زیر ۱۰ سال را مبتلا نمی‌کند؟

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا درباره چرایی عدم ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال به کروناویروس جدید و همچنین افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس قرار دارند، توضیح داد.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا علت اینکه تاکنون و طبق آمار منتشر شده، کودکان زیر ۱۰ سال به شمار مبتلایان و قربانیان کرونا ویروس اضافه نشده‌اند را ناشناخته خواند و گفت: هنوز کسی از علت این موضوع آگاه نیست اما نکته قابل تامل این است که ممکن است بچه‌ها بدون علامت به بیماری مبتلا شوند و امکان انتقال آن به سایرین را نیز داشته باشند.البته اطمینان کامل از این موضوع منوط به انجام مطالعات بیشتر درباره این موضوع است.

وزارت بهداشت برای انجام تعهداتش از سازمان‌های دیگر درخواست پول نکند

پس از انتقاد سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت مبنی بر عدم همکاری در پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم‌باز، مسئولان وزارت بهداشت به بدهی ۱۵۰ میلیارد ریالی بهزیستی به این بیمارستان‌ها در این خصوص اشاره کردند که معاون سازمان بهزیستی نیز در واکنش به این اظهارات گفت که نه تنها ما بدهی نداریم بلکه وزارت بهداشت نباید برای انجام تعهدات خود از سازمان‌های دیگر درخواست پول کند.

به گزارش ایسنا، اگرچه رسیدگی به فرایند درمان معتادان متجاهر و حل مشکلات مربوط به آنها موضوعی بین دستگاهی است و نهادهای مختلف از سازمان بهزیستی کشور تا پلیس و وزارت بهداشت در این خصوص مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند، اما گاهی روند رسیدگی به این افراد آسیب دیده با موانعی رو به رو می‌شود. هفته گذشته معاون سازمان بهزیستی کشور از محدودیت پذیرش معتادان دارای زخم باز توسط بهزیستی براساس پروتکل‌ها خبر داد و در عین حال گفت که این افراد باید در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرند و وزارت بهداشت براساس پروتکل‌ها و تعهدی که در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر داده است، باید برای آنها مرکز یا مراکزی را تعیین کند و بعد از مدتی که زخم آنها درمان شد، این افراد را تحویل سازمان بهزستی دهد تا اعتیادشان درمان شود. این درحالیست که براساس ادعای نیروی انتظامی که این معتادان را به مراکز شش گانه وزارت بهداشت می‌برد، این مراکز هم معتادان را نمی‌پذیرند یا ضمانت نامه می‌خواهند. به این ترتیب به نظر می‌رسد حلقه مربوط به وزارت بهداشت در این فرایند گم می‌شود.

از قضاوت شدن در شبکه‌های اجتماعی می‌ترسید؟

«ادیتیوولتافوبیا» یا همان هراس از رسانه‌های اجتماعی و ترس از قضاوت شدن در فضاهای مجازی است که با گسترش شبکه‌های اجتماعی برخی افراد را با خود درگیر کرده است؛ نوعی از فوبیا که به نظر می‌رسد زنان را به دلیل نوع احساسات و توجه بیشتر به زیبایی‌های ظاهری بیش از مردان دچار خود کرده است.

در این زمینه مهرداد فلاطونی - روانشناس اجتماعی - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: فوبیاها هراس‌هایی هستند که دردسرهای زیادی برای افراد ایجاد و زندگی آنها را مختل می‌کند. در واقع شاید همه افراد در زندگی از موضوع یا مسئله خاصی بترسند اما این ترس‌ها زمانی که باعث شوند فرد دچار تنگی نفس، تعریق شدید کف دست، افزایش میزان آدرنالین به میزان قابل توجه شود نوعی فوبیا است.

بنای دستکاری در کتب درسی «تاریخ» نداریم/ دلیل حذف «انتگرال» از ریاضی

حجت الاسلام علی ذوعلم - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی - درباره حذفیات کتب درسی بویژه در فارسی اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است.

ادعای افزایش بارش با بارورسازی ابرها چه قدر درست است؟

درحالی‌که مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها اعلام کرده که تاثیر انجام یک بار عملیات باروری در میزان افزایش بارش‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد است، رئیس مرکز ملی خشکسالی می‌گوید: لازم است نتایج بارورسازی ابرها در کشور به‌صورت علمی و منطقی منتشر و مشخص شود که چه طور می‌توان تعیین کرد باران در حال بارش، نتیجه باروری ابرهاست یا فعل و انفعالات جوی؟

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه در زمینه بارورسازی ابرها کشورهای مختلفی از جمله هند، ترکیه، رژیم صهیونیستی، چین و امارات تجربه‌هایی دارند که در برخی موارد موفقیت آمیز بوده است، اظهار کرد: با این وجود هنوز در جهان، جامعه‌ هواشناسی نظرات مختلفی نسبت به بارورسازی ابرها دارند. به‌طور کلی این عملیات در حال حاضر پایه‌های علمی و محکمی ندارد و از اساس اینکه بخواهیم ثابت کنیم بارش، حاصل از بارور کردن ابر است یا فرایند طبیعی جو، کار پیچیده‌ای است.

یک «فاجعه‌ عادی» با قربانیانی دوبرابر ظرفیت ورزشگاه آزادی!

ورزشگاه صدهزارنفری آزادی برای افراد بسیاری شاخص تخمین جمعیت است، حالا دوبرابر جمعیت حاضر در این ورزشگاه را در حالی تصورکنید که همگی‌شان مرده‌اند، وحشتناک است اما این آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در حدود ۱۰ سال گذشته و کاملا واقعی است؛ ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر.

به گزارش ایسنا، اغلب مورخان ورود اولین خودروها به کشور را به مظفرالدین شاه نسبت می‌دهند. مردی که دو اتومبیل را از فرنگ خریداری کرد تا شاه ایران از قافله سران اتومبیل سوار جهان جا نمانده باشد؛ دو خودرویی که البته یکی در میانه راه ماند و دیگری در میان مردم به دلیل احتراق سوخت و موتوری بودن به «کالسکه آتشین» مشهور شد و سرانجام هم در دوره شاه بعدی و در جریان ترور ناموفق محمدعلی شاه با نارنجک منفجر شد.