به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، گزینه‌های درمانی مختلفی شامل داروهای موضعی مثل روگین برای درمان ریزش مو در زنان در دسترس است. دیگر گزینه‌ها شامل نوردرمانی، هورمون درمانی یا در برخی موارد پیوند مو می‌شود.

خوردن غذاهای سالم و داشتن سبک سالم زندگی نیز می‌توانند به سالم نگه داشتن مو کمک کنند.

درمان با ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل را برای درمان ریزش مو تأیید کرده است. این دارو زیر نام روگین و نیز دیگر برندهای ژنریک به فروش می‌رسد، و مردم می‌توانند ماینوکسیدیل موضعی غیر نسخه‌ای را خریداری کنند. ماینوکسیدیل برای استفاده در زنان و نیز مردان ایمن است و مردم خبر از رضایت بالای خود بر اثر استفاده از آن می‌دهند.

ماینوکسیدیل رشد موها را تحریک می‌کند و می‌تواند چرخه رشد مو را افزایش دهد. این دارو می‌تواند به پرپشت شدن مو منجر شود و نمای ظاهر لکه‌های طاسی یا زیاد شدن فرق سر را کاهش دهد.

داروهای ماینوکسیدیل در دو غلظت مختلف در دسترسند: محلول ۲ درصد برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز به دو بار استفاده در روز دارد حال آنکه محلول یا فوم ۵ درصد باید یک بار در روز مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه به شکل غریزی مردم ممکن است به استفاده از محلول قوی‌تر رو بیاورند، این مورد الزامی نیست. مطالعات منتشر شده در "ژورنال بین‌المللی درماتولوژی زنان" و "ژورنال آکادمی آمریکایی درماتولوژی" پی برده‌اند که ماینوکسیدیل ۲ درصد برای زنان دچارآلوپسی اندروژنتیک یا الگوی طاسی مؤثر بوده‌اند.

اگر استفاده از ماینوکسیدیل با موفقیت همراه باشد شخص باید مصرف آن را به شکل نامحدود ادامه دهد. وقتی کسی استفاده از این دارو را متوقف می‌کند، موهایی که برای رشد به این دارو وابسته شده‌اند ممکن است در طول شش ماه ریزش کنند.

عوارض جانبی ناشی از ماینوکسیدیل ناشایع و به طور معمول خفیفند. برخی زنان ممکن است دچار تحریک‌پذیری یا واکنش آلرژیک به ترکیبات موجود در داروی مزبور مثل الکل یا پروپیلین گلیکول شوند. تعویض فورمولاسیون یا تغییر برند مورد استفاده می‌تواند علایم را کاهش دهد.

برخی زنان نیز ممکن است در ابتدای استفاده از ماینوکسیدیل دچار افزایش میزان ریزش مو شوند. این عارضه معمولاً پس از گذشت چند ماه از آغاز مصرف دارو و زمانی که مو تقویت می‌شود، برطرف می‌گردد.

به علاوه، کاربرد نادرست دارو یا مالیدن آن به پیشانی یا گردن می‌تواند سبب رشد مو در این نواحی از بدن شود. برای پیشگیری از این عوارض جانبی مردم باید مینوکسیدیل را صرفاً به جمجمه بمالند.

درمان ریزش مو با نور درمانی

نوردرمانی کم توان ممکن است به خودی خود برای درمان ریزش مو کافی نباشد، اما می‌تواند به عنوان تقویت کننده اثرات دیگر درمان‌های ریزش مو مثل ماینوکسیدیل عمل کند.

آزمون بالینی انتشار یافته در "ژورنال هندی درماتولوژی، بیماری‌های آمیزشی و لپرولوژی" پی برده است که در مقایسه با گروه کنترل، افزودن نوردرمانی به داروی ۵ درصد مینوکسیدیل برای درمان آلوپسی اندروژنتیک به بهبود ریکاوری موها و خشنودی کلی نمونه‌ها از درمان خود کمک کرده است.

محققان برای کمک به تقویت این یافته‌ها نیاز به انجام تحقیق بیشتری دارند.

بازگشت موهای از دست رفته با کاشت مو

بعد از درمان ریزش مو برای بدست آوردن زیبایی از دست رفته می توان از کاشت مو نیز استفاده کرد. کاشت مو یک عمل زیبایی و جراحی تلقی شده که فقط کلینیک های معتبر پوست و مو مجاز به انجام آن می باشند.

در کاشت مو از ناحیه ای از سر که دچار ریزش مو نشده و نسبت به ریزش مو مقاوم هستند گرافت های مو برداشته شده و در ناحیه بدون موی سر کاشته می شوند. برای دریافت اطلاعات کامل در زمینه کاشت مو می توانید به وب سایت کلینیک پوست و مو خانه سفید که بهترین کلینیک پوست در تهران نیز می باشد مراجعه فرمایید.

درمان با کتوکونازول

داروی کتوکونازول در برخی موارد مثل آلوپسی اندروژنتیک، که در آن التهاب فولیکول‌های مو عامل تقویت ریزش مو هستند، ممکن است برای درمان ریزش مو مفید باشد.

یک مرور ارسال شده برای "ژورنال بین‌المللی درماتولوژی زنان" می‌نویسد که کتوکونازول موضعی می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود قوام و نمای ظاهر مو کمک کند.

کتوکونازول به صورت شامپو در دسترس است. نیزورال شناخته‌ترین برند آن محسوب می‌شود. نیزورال دارای غلظت کمی از کتوکونازول است اما غلظت‌های قوی‌تر دارو را باید با نسخه پزشک تهیه کرد.

درمان ریز مو با کورتیکوستروئیدها

برخی زنان نیز ممکن است به تزریق کورتیکوستروئیدها جواب دهند. پزشکان از این دارو فقط در صورت لزوم، برای اختلالاتی مثل آلوپسی اریه‌تا، استفاده می‌کنند. آلوپسی اریه‌تا باعث ریزش تصادفی مو به صورت لکه‌های طاسی در قسمت‌های مختلف سر می‌شود.

بر مبنای اعلام "بنیاد ملی آلوپسی اریه‌تا" تزریق کورتیکوستروئیدها به شکل مستقیم در لکه‌های ایجاد شده بر اثر طاسی باعث تحریک رشد موهای تازه می‌شود. به هر حال، این کار نمی‌تواند مانع از ریزش دیگر موها شود. کورتیکوستروئیدهای موضعی، که به صورت کرم، لوسیون، و دیگر ترکیبات در دسترسند نیز می‌توانند ریزش مو را کاهش دهند.

 

درمان ریزش مو با پلاسمای غنی از پلاکت

شواهد اولیه حاکی از آنند که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز ممکن است برای کاهش ریزش مو مفید باشد. تزریق پلاسمای غنی شده شامل گرفتنخون از شخص، جدا کردن پلاسمای غنی از پلاکت از خون، و تزریق آن به جمجمه در نواحی آسیب دیده است. این کار به تسریع ترمیم کمک می‌کند.

یک مرور جدید در "جراحی پلاستیک زیبایی" می‌نویسد که بیشتر مطالعات عنوانگر آنند که این درمان ریزش مو را کاهش داده و تراکم مو را افزایش می‌دهد و قطر تار مو را اضافه می‌کند.

به هر حال از آنجا که اکثر مطالعات انجام شده تا به امروز دارای حجم بسیار کم نمونه بوده‌اند، مرور مورد اشاره برای کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت برای آلوپسی اندروژنتیک درخواست تحقیق بیشتر را مطرح می‌کند.

جهت دریافت وقت مشاوره رایگان می توانید با شماره های ۰۲۱۵۴۵۰۳ و ۰۹۱۲۲۲۵۲۷۳۱ کلینیک خانه سفید تماس بگیرید.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.