1044432 315

هنگامی که یک گفت‌وگو آغاز می‌شود، معمولا حفظ و ادامه‌ دادن آن آسان است. اما برای بیشتر ما «آغاز گفت‌وگو» دشوارترین بخش ماجراست. یادگیری و کسب مهارت‌های گفت‌وگو، کلید حل این مشکل است. حالا در این مقاله خواهیم دید که چگونه خوب صحبت کنید تا همه عاشقتان شوند.

راز افراد اجتماعی و موفق، آن ها که عالی ارتباط برقرار می کنند چیست؟ یکی از مهمترین دلایلش شیوه صحبت کردن آن ها است. تن صدا، شدت، لحن و توجه به حرف هایی که از دهانمان بیرون می آید مهمترین موارد تاثیرگذار در این موضوع هستند.

هنر خوب صحبت کردن در زندگی مهارتی ضروری است. گفت‌وگو، شما را به دیگران معرفی می‌کند؛ به افرادی مهم که می‌توانند استاد، کارفرما، کارمند، شریک یا دوست شما باشند. بدون گفت‌وگو به عنوان پایه‌ی این روابط، ساخت ارتباطات اجتماعی، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا پیشرفت و گسترش کارتان بسیار دشوار خواهد بود. 

 

خوب حرف زدن شامل چندین بخش کلیدی است که در زیر به آن اشاره میکنیم:

درست صحبت كردن را بياموزيد

ترس را از بین ببرید

می‌دانید، اگر کاری را یکسره و پی در پی انجام دهید، شدت استرس آن کار برایتان کاسته خواهد شد. دیل کارنگی می‌گوید که در هر جلسه‌ای که حضور دارید، پیش دیگران صحبت کنید ولو اینکه خرابکاری کنید. شما در عرض چند ماه بعد بی‌شک اضطراب و ترس خود را نسبت به صحبت کردن کردن در جمع را از دست خواهید داد.

اشکالی ندارد که شما یک نظری دارید و خان دایی یک نظر دیگر، این تقابل نظر‌ها را در قالب یک گفتگو روی میز بگذارید و با هم حرف بزنید، حتما بهتر از من می‌دانید که بحث و گفتگو با جنس مخالف کارسازتر است و خجالت را زودتر از بین می‌برد؛ البته مراقب باشید که زیاد هم غرق این گفتگو‌ها نشوید و وارد فاز دیگری نشوید!

 

واضح  و شمرده صحبت کردن

برای یک بیان درست باید ادای حروف و کلمات ما صحیح  باشند. باید تمامی کلمات را به نحوی بیان کرد که تمامی حروف آن شنیده شوند. تمامی حروف نیز باید به درستی شنیده شوند. این طبیعی است بعضی حروف به درستی ادا نمی شوند. به عنوان مثال بعضی ها “ر” را درست نمیتوانند ادا کنند و بعضی “و” و بعضی ها حروفی دیگر را. منظور از درست ادا کردن یعنی اینکه تمامی حروف شمرده و با حجم درست بیان شوند.

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید. برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت‌تر است.

 

خیلی تُند صحبت نکنید

برای اینکه بدانید که چگونه خوب صحبت کنیم، باید اول اشتباهات رایج در صحبت کردن را برطرف کنیم. یکی از اشتباهات رایجی که ما مرتکب می‌شویم، این است که خیلی تُند صحبت می‌کنیم. چه به دلیل هیجان‌زدگی باشد، چه از روی عادت، تُند صحبت کردن نه‌تنها فهم حرف‌های شما را برای شنونده دشوار می‌کند، بلکه باعث می‌شود دیگران مسخره‌تان کنند. تُند حرف زدن می‌تواند یکی از نشانه‌های اضطراب باشد. پس یکی از اولین چیزهایی که در روند بهبود مهارت‌های گفتاری خوب باید بدانید این است که آرام و با سرعتی که فهم آن آسان باشد و بتوانید هر واژه را به وضوح بیان کنید، حرف بزنید.

پیش از حرف زدن فکر کنید

پیش از حرف زدن فکر کنید، در صورت لزوم از قبل آماده شوید

می‌خواهید بدانید که چگونه خوب صحبت کنیم؟ اولین پاسخ این سوال این است که «قبل از اینکه حرف بزنید، فکر کنید»؛ جمله‌ای که آن را همیشه در کتاب‌های حوزه‌ی توسعه‌ی فردی پیدا می‌کنید. اما باز هم بسیاری از ما آن را رعایت نمی‌کنیم.

تا به حال دقت کرده‌اید که رئیس یا مدیرتان به ندرت چیزی می‌گوید که بعدا از گفتنش پشیمان شود؟ این به این دلیل است که ذهن‌ چنین افرادی یک گام جلوتر از زبان‌شان است، نه برعکس! افرادی که این مهارت مهم را دارند، اغلب به عنوان «افراد روشن» نامیده می‌شوند، زیرا کاملا می‌دانند که چه می‌گویند و روی زبان‌شان کنترل کامل دارند. این ایده که بتوانید پیش از حرف زدن فعالانه فکر کنید، کمکتان می‌کند حرفتان دوتا نشود. چون قبل از هر صحبتی عواقب مثبت و منفی آن را سنجیده‌اید.

 

تنفس عمیق

اگر در هنگام حرف زدن، تنفس شما از ناحیه ی قفسه ی سینه باشد، با تأثیر منفی در لحن حرف زدنتان مواجه خواهید شد، زیرا صدای شما، عصبی و غیرعادی به گوش شنونده، خواهد رسید.

خانم” کیت دووره” موسس شرکت بیان، در شیکاگو می گویند: اینکه هنگام سخنرانی در حالت عصبی، بتوانید درست تنفس کنید، کار بسیار دشواری است، پس فقط یه نفس عمیق آرامبخش، به شما کمک خواهد کرد که عمق صدای خود را بهبود دهید و اعتماد به نفس بیشتری از خود، در لحن صدایتان نشان دهید

 

واژه‌های دشوار را تمرین کنید

اگر واژه‌های خاصی هستند که در صحبت کردن‌تان وقفه‌های ناجور ایجاد می‌کنند، تنها راه حل این است که به تلفظ درست آنها گوش دهید و بارها و بارها تمرین‌ کنید تا بالاخره بتوانید صحیح تلفظ‌شان کنید. این کار ممکن است مثل برگشتن به دوران مهد کودک به نظر برسد، اما اگر راه بی‌نقص صحبت کردن همین باشد، باید آن را انجام دهید.

صحبت کردن با تن صدای مناسب

صحبت کردن با تن صدای مناسب

برای بدست آوردن تن صدای مناسب نباید ادا در بیاوریم و صدایمان را شبیه به کسی کنیم. بلکه صدا باید صدای پخته شده خودمان باشد ولی درست تربیت شده باشد. همواره باید حواسمان به تن صدایمان باشد. در تمامی صحنه های زندگی مثلا وقتی:

 

  • در حال گفتگوی دوستانه هستید
  • وقتی که درخواستی دارید،
  • به خرید میروید،
  • به مصاحبه میروید
  • با نامزد خود به صحبت مینشینید
  • در همه این موارد تن صدای مناسب خود را به کار ببرید.

 

با اطمینان صحبت کنید

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت. ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که در بیان خواسته‌های خود خواسته‌های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

 

تماس چشمی برقرار کنید

تماس چشمی قبل از هر چیز نشان از ادب ما و احترام به دیگران است. همچنین تماس چشمی باعث می‌شود که دیگران با دقت بیشتری به حرف‌های شما گوش دهند. اگر در یک جمع صحبت می‌کنید از میان جمعیت چند چهره دوستانه پیدا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید. به این ترتیب اعتماد به نفس شما افزایش یافته و حرف‌های خود را واضح‌تر بیان می‌کنید. اگر به پایین نگاه کنید با اعتماد به نفس به نظر نمی‌رسید. و اگر موقع صحبت کردن به اطراف نگاه کنید، ممکن است بقیه به این فکر کنند که حواستان پرت شده و دنبال انجام یک کار بهتر هستید. پس:

– تا می‌توانید به چشم افرادی نگاه کنید که برای آن‌ها صحبت می‌کنید.

– اگر از میان جمع کسی را دیدید که حواسش پرت شده یا گیج به نظر می‌رسد، ممکن است فکر کنید که حرف‌های خود را به روشنی بیان نمی‌کنید. با این حال نباید بگذارید گیجی یک نفر حواس شما را از بقیه پرت کند.

– وقتی برای جمعیت خیلی زیادی صحبت می‌کنید، برقرار کردن ارتباط چشمی مشکل است. در این مواقع روی تعداد کمی از افراد تمرکز کنید.

 

به زبان بدن خود توجه کنید.

برای داشتن فن بیان فقط از صدای خود استفاده نکنید. اهمیت زبان بدن شما درست به اندازه کلماتی است که از دهان شما بیرون می‌آید. وقتی حرکات و ژست‌های شما متفاوت باشد صمیمی‌تر به نظر می‌رسید. وقتی صحبت می‌کنید با موی یا لباس خود بازی نکنید. از این حرکات عدم اعتماد به نفس برداشت می‌شود. برای اینکه به مخاطبان خود این حس را القا کنید که دارای دانش کافی درباره موضوع هستید.

 

منبع: بیتوته