مؤلف کتاب لباس و بایسته‌های پوشش با‌ اشاره به اینکه در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآنی ۳۰ اثر برای لباس در نظرگرفته شده است، گفت: اگر محبث لباس به عنوان مبحث پایه به درستی تشریح نشود مباحث مربوط به حجاب نیز قابل توصیف نیست.

تبیین دو مفهوم «شادکامی» و »لباس» از منظر قرآن

به گزارش گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، دو کتاب قرآنی شادکامی و لباس که به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران تهیه شده بود در پردیس علوم دانشگاه تهران رونمایی شد.

احمدرضا اخوت مسؤول مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و مولف کتاب لباس و بایسته‌های پوشش با‌اشاره به اینکه در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآنی ۳۰ اثر برای لباس در نظرگرفته است گفت: برخی مباحث مثل حجاب که جز موضوعات حیاتی یک کشور است، تابع مباحثی مثل لباس است و اگر محبث لباس به عنوان مبحث پایه به درستی تشریح نشود مباحث مربوط به حجاب نیز قابل توصیف و توضیح نیست.

هانی چیت چیان  مسؤول مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز درباره مفهوم لباس در قرآن کریم توضیح داد: لباس یک مفهوم آسمانی است و اینکه این مفهوم در کنار مفاهیمی مثل وحی قرارگرفته است نشان می‌دهد چقدر این مفهوم از منظر قرآن دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه کارکرد لباس، حفظ کرامت و زینت بخش انسان است ابراز داشت: انسان در مسیر کمال نیاز به پوشش و ستر دارد تا نیازهای واقعی‌اش آشکار شده و این مفهوم هم پایه مفهوم تقوی است.

فاطمه فیاض  نویسنده کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات»، به تشریح روند مطالعاتی این کتاب و مختصری از محتوای آن پرداخت و گفت: همه انسان‌ها از دیرباز به دنبال رسیدن به آرامش و خشنودی بودند و اکنون نیز منابع متعدد و کتاب‌های مختلفی در این خصوص در بازار وجود دارد، اما برخی از مسیرهای معرفی شده در این کتاب‌ها موجب شادکامی پایدار نشده و در شأن انسان نیست.

وی هیجانات مثبت، انسجام و پیوستگی، بهزیستی روانی(ارزیابی فرد از زندگی خودش) و در نهایت زندگی کامل را که مبتنی بر زندگی معنادار و مشتاقانه است از جمله نظریات جدید در حوزه شادکامی برشمرد و گفت: ویژگی همه این نظریه‌ها این است که معیار مشخصی برای شادکامی مطرح نمی‌کنند و بیشتر فردمحور هستند.

مسؤول گروه مشاوره مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز به توضیح نگاه قرآن به موضوع شادکامی و اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات پرداخت و گفت: مسیرهایی که به عنوان مسیر شادکامی تا به امروز در علم روانشناسی تعریف شده  پایدار نیست و انسان را به شادکامی که لایق آن است، نمی‌رساند.

وی ادامه داد: علم روانشناسی رفاه، ثروت را از جمله عوامل شادکامی برمی‌شمرد اما با تاملی بر روی آمار خودکشی و افسردگی کشورهای مرفه این فرضیه در ذهن‌ها کمرنگ شد.

فیاض با اشاره به اینکه شادکامی بر پایه لذت گرایی، رفع نیاز، رسیدن به اهداف، انجام فعالیت و استعدادهای ژنتیکی در علم روانشناسی از دیگر عوامل شادکامی برشمرده شده بود، گفت: نظریه زندگی کامل به تازگی مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است.

این روانشناس با بیان اینکه برای نوشتن کتاب شادکامی به بررسی مستقیم مفاهیم و مولفه‌های شادکامی از نظر قرآن پرداخته شده است، ابراز داشت: تعریف شادکامی از منظر قرآن در واقع ادراک و احساس مستمر گشایش ناشی از فتح و دریافت نعمت است که به صورت آشکار یا پنهان تجربه می‌شود و موجب انبساط خاطر افراد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: کسانیکه به سمت آخرت‌گرایی پیش می‌روند به شادکامی حقیقی می‌رسند و این مفهوم دارای سلسله مراتبی است؛ یعنی هر چه فرد به حق بیشتر متصل باشد، خرسندی بیشتری را احساس خواهد کرد.

انتهای پیام/