22339 123

طعم غذاهای فوق العاده و اشتهاآور استان‌های شمالی کشور بر هیچ ایرانی پوشیده نیست.غذاها و چاشنی های وسوسه برانگیز از جمله خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، و ... که ما در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. مالابیج   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
مالابیج یا مالاتا از غذا‌های محلی استان گیلان و استان مازندران است. محلی‌های این غذا را که از ترکیب ماهی سفید، سبزی‌های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر مهیا می‌شود، با حرارت آتش و زغال آماده می‌کنند. امروزه با وجود فر و ماکرویو‌ها پخت این غذا راحت‌تر و سریع‌تر شده است. محلی‌ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا بر این باور هستند که ماهی سفید نر از نوع ماده‌ی آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر است. بعد از پاک کردن ماهی، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند، سپس آن را با حرارت آتش یا فر می‌پزند. علاقه‌مندان به غذا‌های دریایی طبخ این خوراک خوشمزه را از دست ندهید.

ناز خاتون   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
رب انار پایه‌ی ثابت بسیاری از غذا‌های شمالی و مازندرانی است. غذای دیگر مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، ناز خاتون است. مواد مورد نیاز برای این غذا گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب انار یا آب انار و البته بادمجان است. این غذا به دلیل داشتن بادمجان کبابی کالری کمی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید، ناز خاتون را در فهرست غذایی خود جای دهید. شاید بتوان گفت: جز کبابی کردن بادمجان‌ها برای آماده کردن این غذا دردسری نخواهید داشت.

کدوبره مازندران   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
یک غذای مناسب برای گیاه‌خواران و افرادی است که در رژیم کاهش وزن هستند. کدوبره از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه آماده می‌شود. تمام مواد اولیه‌ی این خوراک پخت سریعی دارند، اگر وقتتان برای آشپزی کم است این غذا را فراموش نکنید.

خورشت آلو   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
خورشت آلو یا همان مرغ و آلوی مازندارنی را حرفه‌ای‌های آشپزی محلی مازندارنی با طعم ملس مقبول می‌دانند. مواد اولیه برای تهیه‌ی این خورشت مرغ تکه‌شده، دانه‌ی انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده است. اگر دانه‌های انار شما ترش باشد برای متعادل‌سازی طعم خورشت‌تان می‌توانید از کمی شکر کمک بگیرید. خوراک مرغ و آلو اسم بهتری است، زیرا در نهایت غذایی غلیظ و بدون آب خواهید داشت!

بیج بیج   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
بیج بیج را معمولا با کته سرو می‌کنند، اما اگر غذا را برای شام‌تان تدارک دیده‌اید، برای این که سبک‌تر به رختخواب بروید، نان را جایگزین کته کنید. بیج بیج را از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌کنند.

بشته واش   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
افرادی که به فقر آهن، یبوست و هموروئید مبتلا هستند، حتما این آش را امتحان کنند. اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ی سبز و ادویه مواد اولیه‌ی بشته واش است. تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید این آش خوشمزه را سرو کنید. اغلب بشته واش را با نارنج و زیره‌ی فراوان میل می‌کنند.

کئی پلا   با غذاهای محلی استان مازندران آشنا شوید
کئی پلا یا کدوپلو یک غذای دیگر مازندرانی است که اندکی در ترکیبات‌اش می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. مواد اولیه برای آماده کردن آن کدوی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ کرده، برنج و کره‌ی محلی است. منبع: خبربانو