N00271792b

رفتارهای کودکان در خانه در مقابل درخواست‌های والدین و برخوردی که با خواهر و برادر خود دارند از موضوعات مهمی است که سال‌هاست از سوی روان‌شناسان مورد بررسی قرار گرفته و همه در پی راه حل‌هایی هستند تا به والدین بیاموزند که چگونه رفتارهای درست را به کودکانشان یاد دهند تا آن‌ها در مقابلشان مقاومت نکنند. یکی از این روش‌ها آموزش غیرمستقیم است که بیشترین تاثیر را در بچه‌ها دارد. و در این میان کتاب‌ها می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند و نویسندگانی که مطالعات و تحقیقاتی در حوزه‌های روانشناسی کودک داشته‌اند، می‌توانند با خلق آثار تاثیرگذار، رفتارهای درست را به کودکان آموزش دهند.

یوتا لانگرویتر، نویسنده‌ای دانمارکی و دانش‌آموخته روانشناسی از بلژیک است که سعی می‌کند دانش و اطلاعاتی که در این حوزه دارد را در قالب داستان های ساده و آموزنده با زبانی کودکانه به بچه‌ها انتقال دهد و در این زمینه آثاری از او منتشر شده است.
 
«هیچ‌کس را در دنیا به اندازه‌ تو دوست ندارم»
یکی از این کتاب‌ها «هیچ‌کس را در دنیا به اندازه‌ تو دوست ندارم» نام دارد که از سوی یوتا لانگرویتر، نوشته شده و با تصویرگری اشتفانی داله، تصویرگر آلمانی و دانش‌آموخته تصویرسازی از هامبورگ، و ترجمه معصومه نفیسی در واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران منتشر شده است.
 
لانگرویتر، در این کتاب داستان خرگوش کوچکی به نام «برایدِن» بیان می‌شود که به همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند. اما برایدِن خرگوشه از اینکه مجبور است صبح زود از خواب بیدار شود، ناراضی است، او دلش نمی‌خواهد اسباب‌بازی‌هایش را جمع‌وجور کند یا سبیل‌هایش را بشوید. برایدِن فکر می‌کند زندگی کردن با دوستانش خیلی آسان‌تر است و مجبور نیست کارهایی که دوست ندارد انجام دهد، برای همین تصمیم می‌گیرد به خانه دوستانش برود و با آن‌ها زندگی کند، اما به هر خانه‌ جدیدی که سر می‌زند، با مشکل تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. 118dced2a1b3415bb0d61ba8763c77b3
  اغلب کودکان از شرایطی که در خانه دارند، رضایت ندارند، آن‌ها دوست ندارند خیلی از وظایفی که از سوی والدین برعهده‌شان گذاشته می‌شود را انجام دهند و سعی می‌کنند از زیر آن‌ها در بروند. مثلا علاقه‌ای به جمع کردن اسباب‌بازی‌ها و لباس‌هایی که در خانه پخش کرده‌اند، ندارند یا از اینکه مدام باید دست‌هایشان را بشوند تا کثیف نباشد، یا اینکه به حمام بروند، گریزانند. یوتا لانگرویتر، در این کتاب در قالب داستانی ساده با زبانی کودکانه به طور غیرمستقیم پیام‌های ارزشمندی را به کودکان منتقل می‌کند، پیام‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کند در آینده قدر داشته‌هایشان را بیشتر بدانند و به راحتی و با بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها نگذرند. کودکان با خواندن این داستان متوجه می‌شوند انجام دادن وظایفی که از سوی پدر و مادر برعهده‌شان گذاشته می‌شود در درجه اول به سود خود آن‌هاست و بهتر است آن‌ها را انجام دهند تا به مشکل بر نخورند.

واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران، کتاب «هیچ‌کس را در دنیا به اندازه تو دوست ندارم» را در 28 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 11هزار تومان منتشر کرده است.
 
«شاد شاد در کنار هم»
کتاب بعدی یوتا لانگرویتر «شاد شاد در کنار هم» نام دارد که با تصویرگری اشتفانی داله، تصویرگر آلمانی و دانش‌آموخته تصویرسازی از هامبورگ، و ترجمه معصومه نفیسی در واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران منتشر شده است و به دعوای برادر و خواهرها در محیط خانواده می‌پردازد.
 
تا به‌حال شده که خواهر و بردارها با هم دعوا نکنند؟ این مساله در میان خانواده‌ها رایج است و کمتر خواهر و برادری را می‌توان یافت که با هم دعوا نکرده باشند ولی اغلب این دعواها و مشاجره‌ها بعد از مدتی کوتاه فروکش می‌کند. اما گاهی ممکن است این ناراحتی‌ها سبب ایجاد کدورت و ناراحتی شود که اثرات آن تا مدت‌ها و گاهی سال‌ها در ذهن کودک باقی بماند. رفتار درست والدین و تربیت صحیح بچه‌ها می‌تواند در این مساله نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.
 
لانگرویتر، در این کتاب که ماجرای دیگری از برایدن خرگوشه است به همین موضوع می‌پردازد. برایدِن خرگوشه در این کتاب، بداخلاق و اخموست. دوستش لِنا با خواهران برایدن، بازی‌هایی می‌کند به نظر برایدن، لوس و بی‌مزه‌ است و او را تنها گذاشته‌اند. اما کمی بعد، برایدن متوجه می‌شود که توفانی در راه است. او می‌داند که خواهرانش، مینی و میلی، از رعد و برق می‌ترسند. 676c1dc2f6dd4667b5b1b4a07c6adb2b
«شاد شاد در کنار هم» داستان آموزنده مهربانی و دوستی است و اینکه اعضای خانواده در هر شرایطی باید هوای یکدیگر را داشته باشند و خواهرها و برادرها حتی اگر با هم دعوا و جر و بحث هم کنند باز هم به فکر هم هستند و دوست ندارند آسیبی به خواهر یا برادرشان برسد و در هر شرایطی از خانواده‌شان حمایت می‌کنند.
 
واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران، کتاب «شاد شاد در کنار هم» را در 28 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 11هزار تومان منتشر کرده است.