Photo 20180308 193704

7 1اسفند امسال و در چهاردهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های کشور طرحی با عنوان کتابخانه گردی در کتابخانه های منتخب کشور اجرا شد.

در روز برگزاری این طرح، تمامی بخش های کتابخانه ها از قبیل مخزن، امانت ، کودک و نسخ خطی توسط کتابداران با حضور افراد در فضای کتابخانه معرفی شد.

کتابداران در قالب این طرح سعی کردند به زبان افراد از کودک، نوجوان، جوان و پیر بخش های مختلف کتابخانه را به آنان معرفی کنند تا از این طریق از نزدیک با فضا و نوع فعالیت این بخش از حوزه فرهنگی جامعه آشنا شوند.

طرح کتابخانه گردی در این روز با حضور مسئولان، فرهیختگان، هنرمندان، ورزشکاران و مردم مازندران در 23 کتابخانه اجرا شد. فرمانداران، شهرداران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در برخی از شهرستان ها از کتابخانه های عمومی بازدید کردند.

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی بعنوان کتابخانه اجرای طرح در ساری، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، پذیرای مهمانان بسیاری بود. از مسئولین، محمد اسلامی استاندار مازندران، احمد حسین زادگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، محمدی تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری استانداری و برخی دیگر از مسئولین و از فرهیختگان و نخبگان افرادی مانند دکتر حسین اسلامی مورخ و پژوهشگر و کیوس گوران شاعر برجسته استان و همینطور از هنرمندان صبا کمالی بازیگر مازندرانی سینما و تلویزیون با حضور در این کتابخانه، در طرح ملی کتابخانه گردی مشارکت کردند.

حسین اسلامی ساروی مورخ مازندرانی هم که در برنامه کتابخانه گردی کتابخانه شهرآشوب ساری شرکت کرد، گفت که فضای کتابخانه ها در جامعه و میان مردم کمتر شناخته شده اند و حتی تاکنون کمتر فیلم و سریالی هم در این باره ساخته شده .

وی افزود: اجرای طرح کتابخانه گردی می تواند در شناساندن ظرفیت، فعالیت و بخش های مختلف یک کتابخانه کمک کند و این فضا تبدیل به مأمنی برای جوانان و نوجوانان شود.

او ادامه داد: بخشی از علت پناه بردن جوانان و نوجوانان به فضاهای دیگر برای پرکردن اوقات فراغت از جمله فضای مجازی را می توان در ناآشنائی آنان با فضای کتابخانه ای و کارکردهای آن دانست .

اسلامی گفت: در حالی که فعالیت کتابخانه ها تنها در امانت دادن کتاب خلاصه نمی شود و در این فضا اقدامات و برنامه های خوب فرهنگی و هنری برای پروراندن استعدادها انجام می شود ، ولی هنوز این بخش ها از فعالیت کتابخانه ها معرفی و شناخته نشده است تا افراد جامعه با آگاهی از این بخش های جذاب ، علاقه مند به حضور در این فضاها شوند .

این مورخ مازندران ابراز امیدواری کرد که با پوست اندازی طرح های کتابخانه ها از حالت سنتی و تنها برگزاری جلسات و رفتن به میان مردم و باز شدن فضا برای حضور بیشتر آنها، جرقه هایی از رشد کتابخوانی و استقبال از فضای کتابخانه ها فراهم شود .

صبا کمالی بازیگر سینما و تلویزیون که از جمله نخستین افرادی بود که با حضور در کتابخانه ' ابن شهرآشوب ' ساری از فضای این کتابخانه بازدید کرد، گفت : دیدن بخش های جذاب و تاریخی این کتابخانه برایم جالب بود.

این بازیگر مازندرانی افزود : نگهداری اسناد تاریخی در این کتابخانه از دید و نظرم بخش جالبی بود که در روزهای عادی به این راحتی قادر به دیدن از این فضا نیستیم.

وی ادامه داد : دسترسی و دیدن این بخش از کتابخانه در روز کتابخانه گردی فرصت خوبی برایم بود تا بتوانم از آن استفاده کنم و اسنادی را که در این مرکز فرهنگی نگهداری می شود ، ببینم.

کمالی با سوادی جوانان یک جامعه را در گرو حضور و بهره گیری از کتاب و فضای کتابخانه ها دانست و طرح کتابخانه گردی را برای آشنائی اقشار مختلف مردم با کتاب و کتابخوانی موثر برشمرد.

بانویی ساروی که به همراه فرزندش در طرح کتابخانه گردی ابن شهرآشوب شرکت کرد نیز در مورد کتابخانه گردی گفت: فرزندم علاقه زیادی به کتاب و کتابخوانی دارد و در منزل کتاب هایی را که برایش تهیه می کنم ، مطالعه می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه خودم در بخش کتاب و کتابخوانی آنچنان فرصتی صرف نمی کنم هیچوقت به عمق این مساله دقت نکردم از این بابت که کتاب باید متناسب با سن و سال کودک باشد.

این مادر ساروی گفت: ذوق و شوق فرزندم برای مطالعه و کتابخوانی را با خرید یکی 2 کتاب آن هم با سلیقه خودم اقناع می کردم و حتی برخی مواقع دخترم با وجود تمامی علاقه ای که به کتابخوانی دارد تنها از سر ناچاری و اینکه کتابی خریداری شد، آنها را مطالعه می کرد.

وی که ذکر این که فاصله کتابخانه ابن شهرآشوب ساری با محل سکونتش خیلی زیاد نیست، افزود: با وجود این که می دانستم این کتابخانه نزدیک خانه ماست ولی تاکنون هیچ وقت فرصت نشده بود که سری به آن بزنم و طرح کتابخانه گردی سبب شد تا این کار را انجام دهم و تصمیم گرفتم فرزندم را در این کتابخانه ثبت نام کنم تا با راهنمائی کتابداران، کتاب های مورد علاقه خودش را انتخاب و مطالعه کند.

او ادامه داد: امروز متوجه شدم کتابخانه می تواند یکی از جاهای امنی باشد که فرزندم را در اینجا برای مطالعه و انجام کارهای هنری و حتی انجام تکالیف مدرسه اش رها کنم و خودم به دنبال کارم بروم بدون این که هیچگونه نگرانی داشته باشم .

این مادر ساروی بر این نکته تاکید کرد که مسئولان امور فرهنگی بهتر است برای اجرای طرح هایی مانند کتابخانه گردی تبلیغات محیطی بیشتری انجام دهند و از طریق فضای مجازی هم اطلاع رسانی کنند تا خانواده های بیشتری با کارکرد کتابخانه ها و چگونگی فعالیت آنها و افرادی که در آنجا کار می کنند و چگونگی ارتباط دادن زندگیشان با این فضای فرهنگی آشنا شوند.

وی تاکید کرد : امروز یکی از نگرانی های مهمم در باره پیدا کردن همدم مناسب برای دخترم تا حدودی از بین رفته برای این که به این نتیجه رسیدم که با حضور مربیان و کتابداران با تجربه در این کتابخانه مطمنا دخترم به درستی در مسیر مطالعه کتاب های متناسب با سن و سالش قرار خواهد گرفت.