علی‌اصغر مقسمی، ناشر و پژوهشگر گرگانی در حوزه‌های فرهنگ، تاریخ، هنر و دفاع مقدس که حدود 18 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنند و تاکنون نزدیک به 500 عنوان کتاب را راهی بازار نشر کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان گلستان، درباره مسائل و مشکلات حوزه تالیف و نشر کتاب در این خطه، گفت: یکی از چالش‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در جامعه به عینه مشاهده می‌شود، کم و محدود بودن جامعه علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی است. نکته دیگر این است که قدرت‌های تصمیم‌گیر کتاب را در یک نگاه و سلیقه خاص می‌بینند.

مولف کتاب «امام جعفر صادق (ع)» با اشاره به اینکه متاسفانه با ابزار فرهنگ علیه فرهنگ کتابخوانی ظلم صورت می‌گیرد، ادامه داد: در رسانه‌ای مانند صدا و سیما در سطح ملی و نیز شبکه استانی، شاهد هستیم که برای پودر لباسشویی، لاستیک ماشین، چیپس و پفک و غیره، تبلیغ و به جای کتاب، برای آن‌ها سرمایه گذاری می‌شود و این مایه تاسف است.

مدیر انتشارات مقسمی و پژوهشگر و ناشر گلستانی، تصریح کرد: این نوع رفتار نوعی نشانه است که کتاب و کتابخوانی بعضاً در رده چهارم و پنجم نگاه مدیریتی کشور قرار دارد؛ هر چند برخی کتاب‌ها و ناشران به واسطه قدرت و پشتیبانی خاص، خیلی خوب تبلیغ می‌شوند که این مسئله نیز در سرخورده شدن دیگر نویسندگان و مولفان نقش دارند.

مقسمی در ادامه گفت: ما با مسئله عدم حمایت از مولفین روبرو هستیم. مولف کتاب می‌نویسد، بعد مواجه می‌شود با مشکلات چاپ و بی‌ثباتی بازار کاغذ؛ و وقتی کتابش پس از اخذ مجوز توسط ناشر به چاپ می‌رسد، تازه دچار سردرگمی و سرخوردگی می‌شود و برای فروش آن دست به طرف هرکس دراز می‌کند.

مدیر انتشارات مقسمی، افزود: بعد از همه این موارد نوبت خرید سالانه کتاب توسط وزارت ارشاد فرا می‌رسد و  یک مولف ۵۰۰ جلد کتاب چاپ می‌کند و به وزارت ارشاد پیشنهاد خرید می‌دهد و با واسطه ناشر از ۵۰۰ جلد کتاب، ۵۰ جلد را با ۳۰ درصد تخفیف پشت جلد می‌خرد که این عمل خود یک دلسردی و سرخوردگی برای مولف محسوب می‌شود.

خالق کتاب «تلخ و شیرین» برای توسعه و بهبود وضعیت نشر کتاب و کتابخوانی در استان گلستان هم پیشنهاد کرد: دمیدن روح کتاب و کتابخوانی در بین مدیران دستگاه‌های دولتی و نهادهای استانی می‌تواند عامل توسعه چاپ و نشر کتاب و کتابخوانی و مشوق انسان‌ها برای نوشتن کتاب شود.

وی افزود: وقتی کتاب می‌نویسیم، در واقع ایده‌ها، داستان‌ها، احساسات، دانش، تجربه‌ها و...‌ را روی کاغذ پیاده می‌کنیم و با چاپ کتاب، نوشته‌ها را با دیگران در میان می‌گذاریم و هر کس بنا بر نیاز و با موضوع کتاب هر نویسنده بر اساس تقاضای سنی، درسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتمایی و... جذب کتاب چاپ شده می‌شود و با خواندن آن به هدف و خواسته‌اش می‌رسد.

مقسمی یادآور شد: قدم برداشتن هر مقام دولتی و نهادهای استانی در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و چاپ و نشر آن کمک شایانی به نزدیکتر شدن و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌کند. زیرا این حضور و حمایت‌ها خود عاملی در موفقیت و تضمین نشر کتاب می‌شود و امید را در هر ناشری زنده می‌کند و هر نویسنده هم با چراغ روشن ناشر به قلم خود امیدوار می‌شود و در نهایت معنای واقعی صنعت چاپ و نشر کتاب همانند دیگر صنایع به حیات خود ادامه و به چرخه تولید کتاب می‌رسد.

مولف کتاب «گلچینی از حکمت‌های نهج البلاغه» ادامه داد: وقتی در هر استان، نگاه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدیران کلان و یا زیرمجموعه، یک نگاه حداقلی باشد، ثمره‌اش این می‌شود که در انبوه جمعیت استانی تنها جامعه محدودی علاقه‌مند به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه هر ساله نمایشگاه کتاب در استان برپا می‌شود و در روز گشایش نمایشگاه تنها تعداد معدودی از مدیران حضور دارند. نبود حمایت‌ها و اهمیت ندادن به ناشران استانی از طرف مدیران استانی به منظور واگذاری و چاپ آثار دستگاه‌های دولتی و نهادها به ناشران استانی و جلوگیری از خروج آثار چاپ و نشر استانی به خارج از استان و همچنین تشویق شدن ناشران و نویسندگان استانی توسط مقامات استانی در کنگره‌ها و همایش‌ها و جلسات و تجلیل از عوامل دخیل در امر نشر در استان، اموری است که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود.