به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران؛ لیلا کردبچه، درباره استفاده از ظرفیت هفته کتاب برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: با توجه به تجربه دوره‌های گذشته، اگر روال تخفیف خرید کتاب در کتابفروشی‌ها ادامه پیدا کند، بسیار موثر خواهد بود و بهترین نتایج را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیار خوب است اگر هر ناشر یا هر انتشاراتی معتبری چندین رونمایی از کتاب و جلسات نقد و بررسی در ایام هفته کتاب برگزار کند. اگر بتوانیم این جلسات را در هفته‌های کتاب ساماندهی کنیم، نتایج مثبتی را در جهت ترغیب مخاطبان به کتابخوانی خواهیم دید.

کردبچه در خصوص عامل اصلی انگیزه کم مردم ایران به کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: زمانی که شرایط اقتصادی دچار مشکل می‌شود، قدرت خرید مردم در تمامی سطوح پایین می‌آید که بسته‌های فرهنگی هم یکی از آن است. مردم در این حالت بسیاری از کالا‌ها را از سبد خرید حذف می‌کنند که یکی از این کالا‌ها کتاب، بلیت سینما، تئاتر و ... است که خیلی زود از سبد خانواده‌ها حذف می‌شوند و متاسفانه این موضوع در جامعه ما اصلا اتفاق خوبی نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند در این راه بسیار موثر عمل کنند. در تمامی رشته‌های دانشگاه مخصوصا رشته‌ ادبیات، دانشجو‌ها می‌توانند مخاطبان شعرها، داستان‌ها و کتاب‌های زیادی باشند که متاسفانه نیستند و من به ندرت دیدم که از دانشجویان در دانشگاه بخواهند که در جریان ادبیات روز قرار بگیرند و یا حتی آثار کهن مانند «کلیله و دمنه» و «قابوس نامه» بخوانند. این بسترسازی‌ها در دانشگاه‌ها بسیار هدفمندتر می‌تواند اجرا شود و از نظر من جایگاه اصلی فرهنگ‌سازی کتاب هم همان جاست.

شاعر کتاب «کلاغ مرگی» در پایان درباره نقش و تاثیر حضور شاعران و نویسندگان شناخته شده برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب خاطرنشان کرد: کاری که از عهده نویسندگان و شاعران در جهت علاقه‌مند کردن مردم بر می‌آید، گا‌هی معرفی کتاب‌های خوب و پُرمحتواست که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها مطلع شده و بخوانند.

گفتنی است؛ بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.