105317

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، جشنواره کتابخوانی رضوی را راهکاری مناسب جهت ترویج سبک زندگی اسلامی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین ستوده در خصوص اهمیت جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: تاریخ، فرهنگ و دین ما عادت و الفتی دیرینه، کهن و دایمی با مقوله کتاب و کتابخوانی دارد. فرهنگ یک کشور، از شاخص های مهم توسعه است و یکی از راه های رشد فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به ویژه در بین کودکان و نوجوانان است. کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسند و به آن ارج نهند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی از جایگاه والا و ارزشمندی در دین اسلام برخوردار است، اضافه کرد: در اهمیت این موضوع همین بس که معجزه پیامبر اکرم کتاب انسان ساز و آسمانی قرآن کریم است. در دین اسلام مقوله کتاب و کتابخوانی جایگاه رفیعی دارد. بررسی آماری محتوای قرآن کریم نشان می دهد واژه «کتاب» ۲۵۵ بار، واژه «علم» ۵۸۲ بار، واژه «قلم» دو بار و واژه «اقرا» سه بار تکرار شده است؛ اولین سوره ای که به پیامبر نازل شد، سوره علق بود که با کلمه اقرا آغاز می‌شود و بیانگر اهمیت موضوع کتاب در قرآن کریم است.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) درباره کتاب فرموده است: «کسی که با کتاب آرامش می یابد، هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود».

به اعتقاد مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در حال حاضر یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کتاب و مطالعه در جامعه اسلامی بازگشت به سبک زندگی دینی است. وی تصریح کرد: متأسفانه ما شاهد بروز و ظهور انواع آسیب‌های اجتماعی هستیم و این آسیب‌ها به‌ویژه در بین افرادی که اعتقاد کم‌رنگ‌تری نسبت به دین دارند به‌مراتب بیشتر است.

وی با تأکید بر ضرورت مطالعه کتب دینی در جامعه امروزی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان با محوریت کتب دینی را خواستار شد.

وی تأکید کرد: هر برنامه مطالعاتی ازجمله مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتاب‌خوان، همایش‌ها و جشنواره‌ها و پژوهش در عرصه دین با هدف پیاده‌سازی سبک زندگی ائمه اطهار (ع) ضرورت دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به جشنواره بین‌المللی رضوی، این رویداد فرهنگی را یکی از مؤثرترین برنامه‌ها در راستای خلق آثار فاخر و ارزنده در زمینه ترویج و تعمیق فرهنگ منور رضوی دانست و به‌ضرورت گسترش برنامه‌هایی ازاین‌دست در جامعه تأکید کرد.

ستوده افزود: در وضعیت فعلی هدف این جشنواره در ترویج سیره رضوی قابل‌تحسین بوده و توانسته در راستای گسترش فعالیت‌های مطالعاتی مرتبط با سیره ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به شیوه‌ای مؤثر عمل کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به‌ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ گفتگو و مناظره با هدف شکوفایی و شناسایی استعدادهای دینی تأکید کرد و گفت: علاوه بر این جشنواره رضوی می‌تواند در سال‌های آتی بخش پژوهشی را نیز به برنامه‌های خود اضافه کند.

ستوده همچنین به‌ضرورت استفاده از ظرفیت کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی برای بسط و توسعه این جشنواره تأکید کرد و گفت: به‌منظور تأثیرگذاری بهینه لازم است جشنواره متناسب با مقتضیات روز، دامنه تأثیرگذاری خود را افزایش دهد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به خروجی جشنواره، اظهار داشت: جشنواره رضوی هدف متعالی را در حوزه کتاب و کتابخوانی دنبال می‌کند و لازم است نتایج و آثار کاربردی آن در اختیار عموم قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان و اصحاب رسانه برای تولید فیلم و انیمیشن، گنجاندن برنامه مشاوره و پاسخگویی به سؤالات دینی مخاطبان جشنواره با موضوع سیره و فرهنگ رضوی و جلب مشارکت مراکز علمی، پژوهشی، آموزشی و دستگاه‌های فرهنگی و تعامل سازنده آن‌ها را نیز از فعالیت‌های قابل انجام در جهت توسعه جشنواره رضوی دانست.

علمای دینی یاریگر برنامه‌های کتاب و کتابخوانی

ستوده ادامه داد: دین اسلام با کتاب عجین شده است و با اعجاز خود، قرآن کریم، به توسعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی سفارش کرده است؛ پیامبر (ص) می‌فرمایند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم» به این معنی که طلب علم کردن بر هر مسلمانی واجب است.

وی با اذعان به اینکه نقش و جایگاه روحانیون در تبلیغ کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است، اضافه کرد: روحانیون می‌توانند یاریگر برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به استقبال این سازمان از فعالیت‌های مرتبط با ترویج فرهنگ مطالعه، متذکر شد: یکی از شاخصه‌های سازمان تبلیغات اسلامی تجهیز و توسعه کتابخانه‌های روستایی است. روحانیون مستقر در مناطق محروم و روستاها با مدیریت کتابخانه‌های روستایی سهم قابل‌توجهی در پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارند. روحانیون و مبلغان با معرفی کتاب، تشکیل جلسات نقد کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه‌نویسی، مقاله‌نویسی و برگزاری جشنواره کتاب و اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اداره کل تبلیغات اسلامی استان با داشتن ۵۲ باب کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه تخصصی علوم دینی و قرآنی به اقشار مختلف ازجمله دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهی، طلاب و پژوهشگران ارائه خدمت می‌کند.