Thumb 3

حجت الاسلام رضا اسکندری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران روز شنبه در نشست خبری فعالیت های اخیر این معاونت که در سالن نشست های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: حوزه خواهران با توجه به ظرفیتی که در کشور دارد اعم از تعداد مبلغان و هم شبکه تبلیغی در ساماندهی فعالیت های تبلیغی در دو سال اخیر قریب ۴۳ هزار خواهر فعال در عرصه تبلیغی و فرهنگی داریم. وی با بیان این که این خواهران در مناسبت های مختلف فعالیت های گوناگونی دارند، ابراز داشت: امسال در ماه مبارک رمضان، ایام هفته عفاف و حجاب، دهه کرامت، محرم و صفر، فاطمیه اول و سایر مناسبت ها فعالیت های چشم گیری در سراسر کشور داشتند.

فعالیت تبلیغی ۵۰۰ مدرسه علمیه در کشور

حجت الاسلام اسکندری عنوان کرد: تا به امروز نزدیک ۴۲ هزار مبلغ از سوی حوزه خواهران برای فعالیت های فرهنگی و تبلیغی اعزام شده اند؛ البته این تعداد با محوریت مدارس علمیه بوده است چون در ستاد مستقیما هیچ اعزامی نداریم بلکه مبلغان در ۵۰۰ مدرسه به اقتضای محدوده نیاز خود از این خواهران دعوت می کند.

وی بیان داشت: خواهران مبلغه در حسینیه ها، مساجد، امام زاده ها، جلسات خانگی زنانه و دیگر مراکزی که وجود دارد نیز فعالیت می کنند که اکثر این برنامه ها به صورت مردمی تشکیل می شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در ایام فاطمیه هم برنامه خوبی هم طراحی کردیم، یادآور شد: از سه قبل برای آموزش و توانمندی مبلغان برنامه ای آغاز کردیم که در دو سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار نفر در رابطه با سبک زندگی حضرت زهرا(س) فعالیت کنند.

همکاری بیوت مراجع با معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه خواهران

وی با اشاره به همکاری مراکز دینی کشور با حوزه های علمیه خواهران در موضوع تبلیغ تصریح کرد: البته امسال بیوت مراجع نیز همکاری خوبی داشتند که در حال حاضر چهار دفتر مراجع هماهنگ شده که اساتیدی به مدارس علمیه سراسر کشور اعزام می شوند و دوره هایی را برگزار می کنند.

حجت الاسلام اسکندری ادامه داد: ۳۴ مدرسه برای این کار هماهنگ شده که هر مدرسه دو نشست را پیشبینی کرده اند، در هر نشست حداقل ۲۰۰ خواهر شرکت می کنند که در نتیجه نزدیک به ۱۵ هزار نفر می شوند؛ این سبک تا ۵۴ مدرسه در کشور توسعه پیدا خواهد کرد و در مجموع تا پایان فاطمیه دوم نزدیک به ۲۲ هزار نفر خواهر مبلغه طلبه در این دوره ها شرکت کرده و همه این خواهران در مناطق خود فعالیت های تبلیغی داشته اند.

وی تأکید کرد: با توجه به این که دهه فجر هم در بین ایام فاطمیه قرار گرفته، یکی از موضوعاتی که مبلغان ما طرح مسأله می کنند پیوند ایام فاطمیه با پیروزی انقلاب اسلامی است و به همین جهت مباحث انقلاب، اهداف انقلاب و عوامل پیروزی و استمرار انقلاب نیز به صورت جدی دنبال می شود و امیدواریم بتوانیم فرهنگ فاطمی و سبک زندگی حضرت زهرا(س) و آرمان های انقلاب را در آحاد جامعه تحقق ببخشیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به این که مقدمه تحقق سبک زندگی اسلامی و تقویب روحیه انقلابی فعالیت های فرهنگی تبلیغی است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجموعه حوزه خواهران در این راستا تلاش می کنیم هم از سبک زندگی حضرت زهرا(س) بهره مند بشویم و هم از سایر ائمه در مناسبت های مختلف مباحث معرفتی را مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: سمت و سوی محتوای تبلیغی ما تحقق سبک زندگی اسلامی در آحاد جامعه با محوریت خانواده است و این مسأله جهت گیری محتوای اصلی فعالیت های تبلیغی ما در دو سال گذشته تا به امروز بوده است؛ با توجه به این خواهران طلبه مخاطبان اصلی شان خانم های جامعه هستند بتوانند تأثیر گذاری زیادی در دختران و مادران جامعه داشته باشند.

معرفی زنان اسوه به خواهران

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به این که در این طرح بیش از ۳۰۰ زن اسوه به زنان معرفی می شود، ابراز داشت: یکی از تولیدات ما کتاب رهتوشه است که از تولیدات خودمان است و منبع اصلی خواهران مبلغه در این برنامه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا فعالیت های تبلیغی خروجی داشته است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: انس افراد با دین یک امر تدریجی است و برای کاهش آسیب های اجتماعی نمی توانیم توقع داشته باشیم که زود به نتیجه برسیم، اما فعالیت های فرهنگی و تبلیغی همیشه تأثیر گذار بوده و هست. معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: مباحث اخلاقی نیازمند زمانی است که انسان ها به مرور در مسیر دین قرار بگیرند؛ بله در کشور ما آسیب های زیادی وجود دارد که این ها نیز یک دفعه وارد کشور نشده است، ماهواره ها، شبکه های مجازی و فضای اینترنت که به اشکال مختلف جامعه و خانواده ها را منحرف کرده اند ولی از این را هم باید دید که خانواده های متدین و افرادی که در مسیر دین قرار دارند در کشور ما نسبت به مردم دیگر مناطق دنیا بی نظیر هستند.

وی با تأکید بر این که نباید همیشه نا امید باشیم و بگوییم فقط دشمنان موفق بوده اند، یادآور شد: جوانان متدین و مؤمن در کشور کم نیستند، بله اگر یک جوان هم در مسیر دین نباشد ناراحت می شویم، اگر یک دختر ما حجاب خود را رعایت نکند متأثر می شویم ولی این طور نیست که آنها موفق تر هستند، بسیار اتفاق افتاده است که بسیاری از جوانان به ظاهر آلوده در یک مجلس امام حسین(ع) یا در اربعین متحول می شود.

حجت الاسلام اسکندری در ادامه از فعالیت تبلیغی و فرهنگی ۱۱ هزار خواهر مبلغه در فضای مجازی خبر داد، خاطرنشان کرد: ما باید از این عرصه ها بیشتر استفاده کنیم و همچنین در عرصه های هنری نیز کم کار کرده ایم و برنامه های دیگری هم در نظر داریم و می دانیم ما سرمایه هایی در دین داریم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

توفیق در کاهش آسیب های اجتماعی

وی یادآور شد: الان در شیراز، شهرکرد و در بسیاری از شهرهای دیگر کمیته های علمی برای کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل شده است، به عنوان مثال همین قرارگاه های فرهنگی ما در شیراز توانسته اند آمار طلاق را ۳۵ درصد کاهش بدهند یا در شهرکرد برای مشکل اعتیاد به توفیقات زیادی رسیده ایم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در ادامه با اشاره به شیوه های تبلیغی خواهران طلبه عنوان کرد: ما سه رکن اساسی در تبلیغ داریم، نخست مهارت های ارتباط با انواع مخاطب است که امری بسیار مهم به شمار می رود و این که بدانند با دانش آموز، کودک، نوجوان و دیگر اقشار چگونه ارتباط برقرار کنند و مسأله دوم نیز محتوا است که بیشتر حول قرآن، سخنان اهل بیت(ع) می چرخد که در این حوزه نیز همان بحث مخاطب شناسی اهمیت بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: در کتاب ره توشه این جهت را تقویت کرده ایم که محتوایی ارائه بدهیم که برای مخاطبان تأثیر بیشتری داشته باشد و بحث شیوه ها و روش ها نیز اقتضائات گوناگونی دارد؛ بخشی از برنامه ها سخنرانی، مشاوره و کلاس داری است اما برای جوانان و نوجوانان بیشتر به صورت دو طرفه است تا در تعامل بتواند او را با محتوای دینی مورد نیاز او آشنا کند. راه اندازی سطح سه رشته مشاوره اسلامی حجت الاسلام اسکندری از راه اندازی رشته مشاوره اسلامی در سطح سه خبر داد و عنوان کرد: این رشته از سال تحصیلی آینده راه اندازی می شود و سرفصل های آن نیز تدوین شده است؛ امیدواریم در این عرصه نیز بتوانیم کارهای جدی در حوزه ترویج فرهنگ دینی انجام بدهیم.